Houten vangrail langs N99Uitgegeven op 27-03-2018 om 19:15 |
link |
bewaar |
print(INGEZONDEN BERICHT)
WESTERLAND - Langs de N99 ter hoogte van Westerland heeft Rijkswaterstaat een nieuwe stalen vangrail (geleiderail) geplaatst. Deze werd vervolgens aan de N99 zijde voorzien van halfronde geïmpregneerde houten balken. Ook de stalen palen werden ingepakt met hout. Rijdend op de N99 een fraai gezicht in het landschap. Maar rijdend op de parallelweg zie je geen fraai uitzicht. En kom je er snel achter dat het een Nep houten geleiderail is.
Er is in eerste instantie wel een gewone stalen vangrail aangebracht, maar daarop heeft men hout geplaatst. Landelijk alleen vanaf de N99 gezien zeker een fraai gezicht.
De reden dat deze rail is voorzien van hout is op verzoek gebeurd van de gemeente Hollands Kroon uit oogpunt van ruimtelijke kwaliteit nabij Westerland.
Volwaardige houten geleiderails zijn 26 maart 2005 al toe gepast langs de A50 bij Veghel en in maart 2011 in Heerhugowaard. Rijkswaterstaat raakte in de jaren '90 gecharmeerd van de houten vangrails. De geleiderails zouden veiliger zijn voor het verkeer dan het stalen exemplaar. Bovendien wilde de dienst iets doen tegen het weglekken van zink uit de stalen rails naar het grondwater. De echte houten vangrail ziet er anders uit dan de stalen variant. Het heeft aan de wegzijde gebogen houten bogen die in verbinding staan met een houten frame daarachter. Belangrijkste aanleiding voor toepassing van een houten vangrail is de zinkvervuiling door de huidige stalen vangrails. Die zijn verzinkt tegen roest. Dat zink lost in de loop der jaren op en belandt in de bodem. De nieuwe vangrail moet daarom van duurzaam materiaal zijn: geheel hout. Dat is bij Westerland niet het geval. De kosten van een geheel houten geleiderail is even duur als van staal. Maar zoals bij Westerland toegepast heeft dat meerkosten tot gevolg gehad. Rijkswaterstaat heeft dat voor haar rekening genomen. Een houten rail is even veilig als een stalen vangrail. De totale kosten gedurende de levensduur van een geheel houten vangrail is niet hoger.
Blijkbaar is ruimtelijke kwaliteit (fraai uitzicht in het landschap) belangrijker dan verkeersveiligheid, zoals een fietspad voor de schoolgaande jeugd vanuit Westerland naar Hippolytushoef. En vanuit Wieringen naar Wieringerwerf. En wat dacht je van het nog te bouwen grootste windpark in de Wieringermeer. Dat geeft ruimtelijke kwaliteit en een heel fraai uitzicht in het landschap. Als ik het goed heb, noemen ze het landschapsvervuiling. Maar Westerland heeft zijn Nep houten geleiderail, die de bodem in de loop der jaren vervuilt.
Co Kamst