GGD Hollands Noorden voldoet aan nieuwe HKZ-normUitgegeven op 14-08-2014 om 14:00 |
link |
bewaar |
printREGIO - GGD Hollands Noorden is sinds 4 augustus trotse eigenaar van het nieuwe HKZ-certificaat voor de Publieke Gezondheidszorg. Op 28 mei 2014 heeft Lloyd’s register een externe audit uitgevoerd bij GGD Hollands Noorden en getoetst of de organisatie voldoet aan de nieuwe HKZ-norm voor Publieke Gezondheidszorg. Conclusie van de auditor is dat GGD HN voldoet aan de eisen gesteld door de HKZ-norm en dat medewerkers zeer professioneel bezig zijn met hun werk. De auditor van Lloyd’s register heeft geen afwijkingen geconstateerd tijdens het onderzoek en heeft de GGD voorgedragen voor certificering volgens de nieuwe norm.
Externe audit uitgevoerd door Lloyd’s register
Tijdens de door Lloyd’s register uitgevoerde audit zijn diverse interviews gehouden met zowel directie als uitvoerende medewerkers en is gekeken of gewerkt wordt volgens: de geldende wetgeving, protocollen uitgegeven door brancheorganisaties en de intern opgestelde kwaliteitseisen. Uit de interviews is gebleken dat de processen worden beheerst en op professionele wijze door betreffende medewerkers worden uitgevoerd conform de geldende afspraken en regelgeving.
Verschil met vorig certificaat
Het verschil met het vorige certificaat is dat de hele organisatie nu voor één HKZ-norm is gecertificeerd. In het verleden waren het deelschema’s met voor ieder taakgebied/afdeling eigen eisen en normen. De HKZ heeft de normen aangepast, waardoor er nu één boek is met eisen en normen voor de hele organisatie. Hierdoor is het overzichtelijker voor de organisatie waar aan het moet voldoen. Nieuw in de HKZ-norm is dat de organisatie risico-inventarisaties moet uitvoeren. Er moet gekeken worden wat er mis kan gaan in een proces waardoor de klant hinder kan ondervinden of eventueel schade kan oplopen en hoe deze risico’s dan zijn geborgd in de organisatie. Hoe zorg je als organisatie dat het risico niet meer voorkomt of verkleind wordt. Dit heeft als doel de kwaliteit van de zorg/processen te verbeteren.