Internationaal overleg garnalenvisserijUitgegeven op 04-11-2009 om 16:19 |
link |
bewaar |
printLAUWERSOOG - De eerste negen maanden van dit jaar zijn volgens statistieken van het Productschap Vis op de Nederlandse visafslagen 9,5 miljoen kilo garnalen aangevoerd. De gemiddelde prijs was 2,79 euro. Over heel het jaar 2008 werd gemiddeld 3,71 euro voor een kilo garnalen betaald. Een internationaal weekendvisverbod, ziftseltrajecten aan de kaak stellen, een saneringsronde, een minimumaanvoerprijs en vangstbeperking. Allemaal ideeën om de garnalenprijzen op een redelijk niveau te krijgen?
Op uitnodiging van vissersvereniging Hulp in Nood en visafslag Lauwersoog vond vrijdag internationaal overleg plaats. Een kleine dertig garnalenvissers en bestuurders uit Nederland en Duitsland zaten ´s morgens en ´s middags in de multifunctionele ruimte op de bovenverdieping van de afslag om tafel om de actuele situatie in de garnalenvisserij op een rijtje te zetten en vooruit te blikken naar 2010. Volgende maand krijgt het overleg vervolg, waarbij ook belangrijke spelers als de PO-Wieringen en Denemarken van harte welkom zijn.
Kernvraag is: hoe de aanvoer reguleren en zo de lage garnalenprijzen weer omhoog te krijgen? Vorige week zakte de prijs onder de twee euro.
Iedereen in Lauwersoog was het er over eens dat het voor Nederlandse vissers geldende weekendvisverbod ook voor Duitse en Deense vissers zou moeten gelden. Getracht zal worden dit op de eerstvolgende Waddenzeeconferentie op de agenda te krijgen. Wel wil men aan de 14-dagenregeling (met 9 dagen vissen) voor Sylt-vissers vasthouden. Echter niet klakkeloos, maar onder voorwaarden, als onderdeel van een totaalpakket dat een betere prijs en beheersing van de gezamenlijke garnalenvisserij moet opleveren.
De vergadering is het er overigens dat er sprake is van een overcapaciteit in de garnalenvisserij. Daarom wordt gepleit voor een saneringsronde van pure garnalenvissers, waarbij de benodigde financiën op tafel zouden moeten worden gelegd door de EU (50 procent), de vissers (25 procent) en de handel (25 procent).
De Transnationale PO wordt opgeroepen om te komen met een plan voor een zeedagen/taxregeling om te komen tot vangstregulering. Daarnaast gaan er stemmen op om in het MSC–managementplan toch te spreken van een minimumprijs van 3 euro. Beneden die prijs dan dus niet gaan vissen. Probleem daarvoor zijn de free-riders, de niet-aangesloten vissers.
Een belangrijk onderwerp tot slot vormt de ziftselproblematiek. Geconcludeerd werd dat in de eerste plaats er beter aan boord zal moeten worden gezeefd en zogenaamde ´afplakpraktijken´ uitgebannen zullen moeten worden. Vervolgens moet er ook aan de wal wat veranderen. Zo kent Duitsland geen onafhankelijk toezicht op het zeefproces zoals in Nederland. Van belang is om te beseffen dat in Nederland de visserman eigenaar van het ziftsel is en hij dus bepaalt wat er mee gaat gebeuren. Vermeende trajecten waarbij ziftsel via Marokko naar Indonesië en China gaat zien de vissers en bestuurders graag uitgezocht en aan de kaak gesteld worden.
,,Wij waren het er samen over eens dat alle genoemde wensen en verlangens mede in het belang van de MSC-certificering voor de garnalenvisserij zijn. De vraag die dan nog opkomt is of we op termijn in tijd of in vangstgebieden willen beperken´´, aldus Tjeerd Dussel, voorzitter van Hulp in Nood.
Bro": Visserijnieuws.nl