Nieuwe expositie in Michaëlskerk OosterlandUitgegeven op 25-09-2008 om 07:52 |
link |
bewaar |
printOOSTERLAND - De belangrijkste belevenis die Ans smit in de keramiek opdeed was niet in de eerste plaats het ontdekken van de ruimtelijke dimensie (3 dimensionaal) maar de oerbeleving van de elementaire scheppingsdrang. "Het is iedere keer weer opnieuw een uitdaging om een beeld te creëren."
Het plezier van het bedenken, het avontuur, de complexiteit, het samengaan van techniek, vorm en emotie karakteriseren haar werk. De combinatie met glas geeft het werk een extra dimensie. Glazuren zoals asglazuur, rakuglazuur en steengoedglazuur worden door haar zelf samengesteld. De combinatie met kleurpigmenten en diverse stooktechnieken geven het werk een heel eigen uitstraling evenals de vrijheid in gebruik van ander materiaal. De kunstenaar kan het werk voorbereiden, het uit de geest en emotie laten ontstaan, maar het wordt pas compleet door het vuur. Keramiek/glas is iets wat met hart en ziel gemaakt moet worden, zoals dat voor iedere schepping opgaat. Het vraagt vakmanschap, geduld en een werkelijke ascese en overgave. Dat vergt tijd. Aarde en vuur laten zich niet respectloos behandelen maar moeten getemd worden. Ans is in Amsterdam opgeleid aan o.a. De Academie voor Beeldende Vorming. Na haar opleidingen heeft ze 15 jaar les gegeven in het vak Beeldende Vorming. Midden jaren negentig heeft ze haar weg gevonden in de vrije kunst. Haar werk wordt via het galeriecircuit onder de aandacht van het publiek gebracht en wordt verkocht aan particulieren, instellingen en bedrijven in binnen- en buitenland.
Jan Hopman - Liefde in het landschap
Het is vooral de ongewone kracht van het licht en het landschap die Jan Hopman (1943) altijd heeft aangesproken. En sinds hij aan de Westfriese Omringdijk in Warmenhuizen woont en schildert, is die liefde alleen maar toegenomen. In zijn tekeningen en schilderijen gaat het de laatste tijd vooral om transparantie en doorzicht, waardoor lijnen en vormen in de Kop van Noord-Holland een eigen betekenis hebben gekregen. Naast diverse schilderijen worden in de Michaëlskerk in Oosterland voor de eerste keer houtskool- en krijttekeningen getoond die hij maakte in de serie 'Liefde in het Landschap'. Jan Hopman werkte als fotograaf en journalist voor tijdschriften, radio en televisie en bereisde een groot deel van de wereld. Begon acht jaar geleden te schilderen, hoewel hij vroeger op school op dit gebied weinig presteerde. Exposeerde sindsdien op talloze plekken. Zijn werk is expressief, opvallend van kleur en beweegt zich op de rand van abstracte en figuratieve vormen. Een kunstrecensent vergeleek het werk (uit de beginperiode) met dat van de Friese schilder Gerrit Benner (1897-1981). Hij is de oprichter van het Kunstenaarscollectief 'ArtAgainstWater', dat publiek en politiek door middel van kunst probeert te overtuigen van het gevaar van de stijgende zeespiegel. Daarbij staat – in een reizende tentoonstelling - de Hondsbosse Zeewering in Petten centraal. Over Wieringen zegt hij: "Als je er eenmaal geweest bent, raak je van deze plek nooit meer los. Lucht, zee en land overrompelen je en houden je altijd vast. Het is dan ook onbegrijpelijk dat de Provincie op zo'n afschuwelijke wijze de ruimte in diskrediet wil brengen. Dat getuigt, op z'n zachtst gezegd, van geen enkel gevoel." Jan Hopman ontving onlangs een uitnodiging voor de Zevende Biënnale in Florence (Italië), die in december 2009 wordt gehouden.