Hippolytushoef Centraal StationUitgegeven op 06-04-2024 om 12:49 |
link |
bewaar |
printEen treinverbinding met Friesland, een langgekoesterde wens?
Afsluitdijk, toen nog plek zat
Tot drie keer aan toe is de treinverbinding over Wieringen uitgesteld. De regering besloot in 1921 de plannen voor de Zuiderzeewerken in de ijskast te zetten, in afwachting van de kosten. Hoofdingenieur J.W. Th. van Ooyen zat al achter de tekentafel om een traject Anna Paulowna Den Oever te ontwerpen. Hij kon zijn potlood neerleggen. Alleen de bouw van de kleine Afsluitdijk werd, gezien het budget, wel gerealiseerd.
In 1929 gingen de ontwikkelingen voor het traject verder. De Afsluitdijk moest bij Piaam de kust bereiken en de spooraansluiting stond via Sneek gepland. Een verzwaring van de bestaande tramlijn Bolsward Sneek was alleen nodig. Toen besloot men om de Afsluitdijk bij Zurich aan land te verbinden. Ir.van Ooyen wijzigde zijn ontwerp. Harlingen zou door de treinverbinding met Noord Holland niet langer een afgelegen stadje zijn, maar een havenstad van allure.
In Noord Holland ging de landonteigening voor de spoorlijn voorspoedig, Friesland bleef hierin achter. Haast was geboden, de realisatie van de Afsluitdijk was in volle gang.
Door de rode cijfers van de NS kon Ir. van Ooyen zijn potlood definitief neerleggen. Er kwam geen treinverbinding over de Afsluitdijk. De oorlog was hier ook debet aan. Na de oorlog ging er definitief een streep door de spoorbaan. De uitbreiding van de autoweg ging voor.
Komt er een vierde plan? Er wordt een alternatieve route voor de nog aan te leggen Lely-spoorlijn onderzocht die niet door Flevoland loopt, maar door Noord-Holland en over de Afsluitdijk. We wachten af……
Rina Klein, eindredacteur Op de Hòògte
Uit: Op de Hòògte 17e jaargang nr 3 2005