In 2023 net zo veel bussen als in 2022Uitgegeven op 10-11-2022 om 18:01 |
link |
bewaar |
printDoor een financiële injectie van 1,2 miljoen euro, gecombineerd met een aantal slimme besparingen, lukt het de provincie Noord-Holland en Connexxion om volgend jaar net zo veel bussen te laten rijden als dit jaar. Dat komt neer op ongeveer 94% van de dienstregeling die voor de coronacrisis met Connexxion is afgesproken.
Er zitten nog altijd veel minder reizigers in de bus dan voor de coronacrisis. Hierdoor zijn de inkomsten lager dan gepland.
Om het financiële tekort op te vangen neemt de provincie de elektrische bussen van Connexxion over en brengt deze onder in een zogenaamde ‘Materieel BV’. Hierdoor ontstaat een rentevoordeel dat gebruikt wordt om het tekort te dichten. Verder hebben de provincie en Connexxion afgesproken om de bijdrage van de provincie in 2023 te baseren op de dienstregeling van 94%. Het bedrag dat daardoor overblijft, wordt ook gebruikt om het financiële tekort te dichten.
Verdere maatregelen
De provincie vindt het belangrijk reizigers een betrouwbare dienstregeling aan te bieden. Met Connexxion wordt per gebied gekeken of daar extra (tijdelijke) maatregelen voor nodig zijn. Zo rijden in het gebied Haarlem/IJmond tijdelijk minder bussen vanwege een tekort aan buschauffeurs. Voor de gebieden Gooi en Vechtstreek en Noord-Holland Noord wordt nog bezien welke extra maatregelen daar verder nodig zijn.
Transitieplan
De provincie Noord-Holland is opdrachtgever voor het openbaar vervoer in 3 gebieden in Noord-Holland. Connexxion is in deze 3 gebieden de vervoerder. In mei 2021 hebben de provincie en de vervoerder gezamenlijk een Transitieplan Openbaar Vervoer gemaakt om de (financiële) gevolgen van de coronacrisis op te kunnen vangen.
Het
Transitieplan staat op de website van de provincie Noord-Holland.