Oproep tot compensatie stijgende brandstofprijzenUitgegeven op 09-03-2022 om 14:56 |
link |
bewaar |
printDEN OEVER - De Nederlandse kottervisserij heeft minister Staghouwer (LNV) opgeroepen tot compensatie voor de visserijsector voor de gestegen brandstofprijzen. De brandstofkosten zijn tot dusdanige hoogtes gestegen dat visserijondernemers besluiten niet meer uit te varen.
De brandstofprijs voor de vissersvloot is ten opzichte van het begin van het jaar 2022 verdubbeld. De brandstofrekening is bij nagenoeg alle visserijbedrijven de grootste kostenpost. Door de nog steeds stijgende brandstofprijs is het bij vele visserijbedrijven aan de orde dat de opbrengst van de gerealiseerde vangst niet voldoende is om de brandstofrekening te kunnen betalen. Het gevolg is dat kotters genoodzaakt worden aan de wal te blijven. "
Een zeer ingrijpend besluit voor eigenaar en bemanning, maar ook voor de hele visserijgemeenschap", aldus Vissersbondvoorzitter Johan Nooitgedagt.
"
Momenteel is het nog niet in te schatten wanneer de brandstofprijs weer op een dergelijk niveau is dat er rendabel kan worden uitgevaren, maar als dat moment te lang duurt kan dat betekenen dat bemanning niet terugkeert op de vissersvloot", aldus kottereigenaar en VisNed-voorzitter Jacob van Urk. Dat is dan ook de reden waarom de gezamenlijke visserijorganisaties Nederlandse Vissersbond, PO Urk / VisNed, PO Delta Zuid, PO Texel, PO Den Helder, PO Wieringen en PO Rousant samen met de Gemeente Urk oproepen om de kottervloot te compenseren. "
Het is essentieel om de visserijvloot haar werk te kunnen laten doen en een bijdrage te leveren aan de voedselvoorziening", aldus Vissersbondvoorzitter Johan Nooitgedagt.
De visserijorganisaties verzoeken in de brief aan minister Staghouwer (LNV) om over een brandstofcompensatie ook contact op te nemen met de Europese Commissie zodat er EU-breed naar oplossingen kan worden gezocht. Naast een brandstofcompensatie zou voor een deel van de kottervloot ook de innovatieve pulsvisserij een uitweg kunnen bieden. Enkele jaren geleden besloot de Europese Unie, ondanks positieve wetenschappelijke rapportages, tot een verbod op de innovatieve en brandstof besparende pulsvisserij.