Eerste publieke rit historische tram op biokool


Uitgegeven op 14-02-2020 om 22:58  |  link  |  bewaar  |  print

Lokale biomassa als duurzame brandstof voor de historische stoomtram

Onder toeziend oog van de pers, geïnteresseerden en kinderen uit groep 7 van de Hieronymusschool uit Wognum, heeft een historische stoomtram van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik zijn eerste tramreis gemaakt op een alternatieve brandstof. Niet alleen reisden de passagiers door het West-Friese land in een stoomtram, deze tram werd ook nog eens gestookt op biokool in plaats van steenkool.



In Nederland rijden meerdere stoomlocomotieven die met kolen worden gestookt. In West Europa hebben deze veelal een cultuurtoeristische functie. Het museum 'Museumstoomtram Hoorn-Medemblik' heeft de grootste collectie dienstvaardig gerestaureerde stoomlocomotieven die in het verleden in ons land gereden hebben. Het gebruik van steenkool als brandstof voor stoomtrams is eindig. In het kader van het project 'Groene Stoomtram' is een duurzaam alternatief ontwikkeld voor de steenkool dat wordt gebruikt voor de stoomlocomotieven.

Heden, verleden en de toekomst
Hoe stuur je de stoomtram het duurzame tijdperk in en behoud je tegelijkertijd het ouderwetse, museale karakter van de stoomenergietechnologie? Die vraag werd steeds relevanter voor Museumstoomtram Hoorn-Medemblik.
Immers, het gebruik van steenkool - de traditionele brandstof van de stoomlocomotief - staat vanuit milieuoverwegingen onder steeds grotere druk. Vorig jaar sloegen Stoomtrammuseum, ECN, Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord en New Energy Coalition de handen ineen om op zoek te gaan naar een verantwoord alternatief. Dit grensverleggende project werd betaald door de gemeenten Hoorn en Medemblik.
"Stoomlocomotieven gebruiken maar een fractie van de kolen van een kolencentrale. Maar wij zijn een blikvanger. In 2019 vervoerden we 166.000 reizigers. We voelen een verantwoordelijkheid om het groeiende milieubewustzijn op onszelf te betrekken en dat ook naar buiten toe verder uit te dragen", vertelt museumdirecteur René van den Broeke.


Stoker Wilco Steur schept de eerste scheppen biokool in locomotief 5 - foto Benno Ellerbroek

Verder onderzoek
Het gezamenlijke onderzoek leidde naar biokool, samengeperst (getorreficeerd) hout of biomassa. Middels torrefactie wordt hout of natte biomassa omgezet in een product dat sterke gelijkenis vertoont met steenkool, maar wel met veel betere eigenschappen. Bij de verbranding van biokool komen geen schadelijke stoffen vrij zoals stikstof en zwavelverbindingen. De uitstoot van schadelijke stoffen wordt vrijwel tot nul gereduceerd en de brandstof is CO2 neutraal omdat het vanuit biomassa is gemaakt. Daarnaast kan de biokool regionaal gemaakt worden uit beschikbare biomassastromen.
Anders dan bij andere alternatieven, kan biokool d.m.v. kleine aanpassingen in de stoomtram gebruikt worden.
De DTC (Dutch Thermochemical Cluster) en InVesta (het expertisecentrum voor biomassavergassing en groen gas), faciliteren samen met de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik deze toepassing van biokool in stoomlocomotieven.

Uitstoot vergelijkingen
De conclusie van diverse testritten voorafgaand aan de rit van 14 februari is dat biokool een duurzaam alternatief is voor steenkool in stoomlocomotieven. De uitstoot van stikstof- en zwavelverbindingen is met het gebruik van de nieuwe brandstof aanzienlijk teruggebracht. Zo is het productieproces zeer energie-efficiënt, komen er bij verbranding minder schadelijke stoffen vrij, laat het minder as achter en is er minder slakvorming. De kosten van biokool t.o.v. steenkool zijn vergelijkbaar.
Van den Broeke is erg blij met het resultaat: "De beleving blijft in tact. De stoker gooit kolen op het vuur en de dampen komen uit de schoorsteen. Verder testen en onderzoek zal onder meer moeten uitwijzen of biokool toepasbaar is voor alle stoomlocomotieven in Nederland."

Meer informatie over Stoomtrammuseum Hoorn-Medemblik op www.stoomtram.nl.
(advertentie)
Actueel...
11-03-2025 Wieringer broers Samuel en Ruben opgepakt in Dubai
11-03-2025 Keltisch Ensemble brengt 'Good Craic' naar Studio Blank
11-03-2025 Rotaryclub Wieringerland opent de deuren voor belangstellenden
11-03-2025 Overleden heer De Jong
11-03-2025 Creativiteit voor een goed doel: Viking Reclame steunt Het Groene Huijs ste...
11-03-2025 Dankbetuiging mevrouw Jonkman - de Jong
09-03-2025 Op de Hòògte…
09-03-2025 Strijden als een echte viking op de judomat
09-03-2025 Tweede editie van De Wieringer Pubquiz komt eraan
08-03-2025 Tonegido D1 kampioen en nog steeds ongeslagen
08-03-2025 Foto's brandweerwedstrijd Den Oever
07-03-2025 Walking Wieringen trekt exotische bezoekers: wat is er gaande?
07-03-2025 Dit weekend het heelal ontdekken: Landelijke Sterrenkijkdagen
07-03-2025 Voorbereidingen veiling Wiron in volle gang, aanmeldingen nog welkom
07-03-2025 Dankbetuiging heer De Vries
07-03-2025 Stevinsluis bij Den Oever tijdelijk buiten gebruik voor scheepvaart
07-03-2025 Goed nieuws voor Wieringers met Ziggo: prijs gaat omlaag
07-03-2025 Hollands Kroon investeert miljoenen in openbare ruimte
07-03-2025 Voorjaarsbloeiers bij Praxis Hippo
06-03-2025 Oproep: verhalen gezocht over Helderse vluchtelingen
06-03-2025 Landrotten opgelet: leer zeilen in Den Oever
06-03-2025 Dorpsraad Hippo blikt terug op eerste jaar
06-03-2025 Brandweerwedstrijden in Den Oever: wie blust het best?
06-03-2025 Baby Ruby zet Hollands Kroon over de 50.000 inwoners
06-03-2025 Dancing Queens uit Hippo winnen streetdancekampioenschappen
06-03-2025 Wieringernieuws weer online na storing
05-03-2025 Hennepkwekerij ontdekt in bedrijfspand Middenmeer
05-03-2025 Voorronde ONK Poker in ‘t Veld: speel mee en ontdek poker
05-03-2025 Wereldverteldag in Oosterland: Verhalen over 'Diepe Wateren'
05-03-2025 Herinnering: Filmweek Historische Vereniging Wieringen 4, 5 en 6 maart
(advertentie)
Occasions
Toyota Yaris Cross 1.5 HEV 130 full options ash grey
€ 36.995,-

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Launch Edition
€ 36.995,-

Algemeen nieuws: