De kracht van relatiegeschenkenUitgegeven op 20-07-2021 om 20:10 |
link |
bewaar |
printVeel bedrijven verrassen hun relaties zo nu en dan met een geschenk. Dit gebeurt bijvoorbeeld vaak in de periode rond feestdagen, zoals Kerstmis. Ook rond jubilea of andere feestelijkheden geven veel bedrijven vaak relatiegeschenken weg. Nadeel van relatiegeschenken is dat ze jou flink wat geld kunnen kosten. Dit is zeker het geval als je veel relaties hebt die je wilt verrassen met een geschenk. Toch moet jij je niet te veel laten leiden door de prijs.
Relatiegeschenken en promotieartikelen brengen namelijk een groot aantal voordelen met zich mee. Om jou hiervan te overtuigen, vertellen wij je in deze tekst wat de kracht is van relatiegeschenken.
Je zorgt voor een blijvende herinnering
Eén van de grootste krachten van relatiegeschenken is dat je voor een blijvende herinnering zorgt. Je geeft jouw relaties immers iets tastbaars om jouw dank en waardering richting hen uit te spreken. Kies je voor een geschenk dat jouw relaties in het dagelijks leven kunnen gebruiken? Dan worden zij, iedere keer dat ze het geschenk gebruiken, aan jouw bedrijf herinnerd. Je kunt dit extra kracht bijzetten door een relatiegeschenk te bedrukken met de naam en het logo van jouw bedrijf. Dit kan onder andere bij pennen, mokken en petten, maar je kunt ook een
strandhanddoek bedrukken. Als je relatiegeschenken bedrukt, zijn het niet alleen relaties die aan jou herinnerd worden. Ook andere mensen die het geschenk zien, komen met jouw bedrijf in aanraking.
Je kunt jouw concurrenten een stap voor blijven
Is er sprake van hevige concurrentie in de branche waarin je actief bent? Dan gaan klanten mogelijk vaker lopen dan je lief is. Als dit inderdaad veelvuldig gebeurt, kost dit je mogelijk behoorlijk wat omzet. Reden genoeg om hiertegen in actie te komen. Relatiegeschenken kunnen jou hier een handje bij helpen. Helaas ziet lang niet ieder bedrijf dit in. Als je jouw relaties zo nu en dan iets geeft, is de kans groter dat ze de volgende keer opnieuw een product of dienst bij jou afnemen. Waarom? Omdat relaties zich gewaardeerd voelen als zij regelmatig iets leuks krijgen. Wanneer je goed nadenkt over relatiegeschenken, kun je jouw concurrenten zelfs een stap voor blijven.
Je wordt gewaardeerd door jouw relaties
Een derde kracht van relatiegeschenken is dat je hiermee goodwill kweekt. Jouw relaties kunnen het namelijk waarderen als je hen met enige regelmaat iets leuks geeft. Niet gek, want iedereen vindt het immers leuk om een cadeautje te krijgen. Uiteraard moet het wel leuk blijven. Strooi daarom niet met geschenken, maar kies specifieke momenten uit. Je kunt bijvoorbeeld een feestdag aangrijpen om jouw relaties een geschenk te geven. Daarnaast worden relatiegeschenken en promotieartikelen vaak ingezet bij bijvoorbeeld een jubileum.
Wil je het onderste uit de kan halen voor wat betreft waardering? Verdiep je dan goed in jouw relaties. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je weet wanneer een bedrijf is opgericht, zodat je een cadeau kunt sturen op de verjaardag van het bedrijf. Komen er geregeld vertegenwoordigers over de vloer? Achterhaal dan wanneer zij jarig zijn en geef hen een leuk cadeautje op hun verjaardag. Uiteraard kun je jouw relaties ook bij andere persoonlijke gebeurtenissen een geschenk sturen, zoals de geboorte van een kind. Als je een persoonlijk tintje geeft aan relatiegeschenken, gaan relaties jou alleen nog maar meer waarderen.
Je kunt de waarden van jouw bedrijf kracht bijzetten
Ieder bedrijf heeft zijn eigen normen en waarden. Zo vind je het mogelijk belangrijk om extra aandacht te besteden aan bepaalde waarden. Is er inderdaad een bepaalde waarde binnen jouw bedrijf die je extra belangrijk vindt? Dan kun je dit kracht bijzetten middels een relatiegeschenk. Neem bijvoorbeeld duurzaamheid. Steeds meer bedrijven hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Geldt dit ook voor jouw onderneming? Dan kun deze waarde kracht bijzetten met een relatiegeschenk. Je kunt namelijk duurzame relatiegeschenken kopen. Bij de productie van deze geschenken wordt naar het materiaalgebruik gekeken en bovendien hebben ze een lange levensduur.