Uitkomsten inwoners- en ondernemerspeiling


Uitgegeven op 29-04-2020 om 21:33  |  link

Tevredenheid over eigen buurt en dienstverlening
Verbeteringen mogelijk in de informatievoorziening en de openbare ruimte

HOLLANDS KROON - Hollands Kroon vindt het belangrijk om te weten wat er onder inwoners en ondernemers speelt. Hoe wordt de buurt en de omgeving ervaren en hoe wordt de dienstverlening beleefd. Dit gebeurt door middenin de samenleving te staan, in gesprekken met partners en door de waardering van de omgeving en de gemeentelijke dienstverleningsprocessen te monitoren.

De tweejaarlijkse inwoners- en ondernemerspeiling is hier onderdeel van. De resultaten zijn bekend.
Aan het begin van dit jaar heeft gemeente Hollands Kroon een inwoners- en ondernemerspeiling gehouden. Daar hebben in totaal 898 inwoners en 370 ondernemers aan meegewerkt. Dit waren er meer dan in 2018. De resultaten van beide peilingen zijn bekend. Het geeft een overzicht van wat er goed gaat in de gemeente, wat er nog beter moet en hoe de gemeente dat gaat verbeteren. Het is daarbij goed om te realiseren dat de peiling is gehouden voor de uitbraak van het coronavirus. Actuele ontwikkelingen kunnen van invloed zijn op de uitkomsten. Daarom kan er een enigszins vertekend beeld ontstaan.

Wat gaat er goed?
Uitkomsten inwoners- en ondernemerspeiling

Uit de inwonerspeiling komt naar voren dat er grote bereidheid is onder de inwoners om buren te ondersteunen, bijvoorbeeld bij het doen van boodschappen of helpen bij vervoer. Burgemeester Rian van Dam: "Wij vinden het geweldig om te zien dat 68% van de inwoners zijn buren wel eens helpt. Zeker in deze tijd, wanneer het zo belangrijk is dat we elkaar helpen en een oogje in het zeil houden. Daar ben ik trots op. Natuurlijk komen er in de peiling ook zaken naar voren die beter kunnen. Bijvoorbeeld over informatievoorziening of de openbare ruimte. We zijn inmiddels druk aan de slag om daar verbeteringen in aan te brengen."

Tevreden met eigen buurt
Wat doorklinkt is dat het goed wonen is in Hollands Kroon; inwoners zijn tevreden met de eigen buurt en vinden dat die redelijk onderhouden wordt. Het onderhoud waarderen zij wel lager dan het landelijk gemiddelde. De waardering voor het onderhoud van perken en plantsoenen daarentegen is licht gestegen.

Waardering dienstverlening toegenomen
De waardering van de dienstverlening is licht gestegen ten opzichte van 2018, zowel bij de inwoners als bij de ondernemers. De gemeente heeft zich de afgelopen jaren ingezet om onze dienstverlening te verbeteren en dit blijkt langzaamaan zijn vruchten af te werpen. Ook de waardering van de digitale dienstverlening is toegenomen. In de afgelopen twee jaar is de gemeentelijke website intensief gemonitord. Bezoekers kunnen direct feedback leveren en te zien is dat daar de waardering ook is toegenomen. Door de inzet van de Hollands Kroon mobiel is de verwachting bij de dienstverlening ook weer aan een wens van de inwoners te voldoen. In deze periode, waarin ook medewerkers van Hollands Kroon thuiswerken, blijkt dat de vergevorderde digitale werkomgeving een voordeel is. Zo kunt u veel producten digitaal aanvragen op onze website www.hollandskroon.nl.

Wat kan er verbeterd worden?
Natuurlijk zijn er ook punten die verbeterd moeten worden en waar de komende tijd ook aan wordt gewerkt. Uit antwoorden op open vragen kwam naar voren dat het soms lastig is om aan gemeentelijke informatie te komen. Om dit op te vangen is er in ieder geval een tweewekelijkse digitale nieuwsbrief met alle nieuwsberichten. Het aantal abonnees daarop groeit. Ook is het voornemen om informatie aan te bieden via 'narrow casting': tv's op diverse plekken in Hollands Kroon met nieuws uit de gemeente.
De waardering voor de straten, paden en stoepen is iets gedaald ten opzichte van 2018. Verbetervoorstellen komen terug bij de begrotingsbehandeling.

Hollands Kroon mobiel
Een aantal inwoners heeft aangegeven het persoonlijk contact met de gemeente te missen. Bijvoorbeeld een gemeentelijk loket waar zij hun vragen kunnen stellen, wordt gemist. De verwachting is dat de Hollands Kroon mobiel een deel van de oplossing biedt. Veel inwoners maken gebruik van deze laagdrempelige manier om met de gemeente in contact te komen. Streven is om de inzet van de mobiel te vergroten en ook in te zetten aanvullend op de digitale informatievoorziening. Zodra dit weer mag, wordt de mobiel weer volop ingezet. Ook zullen medewerkers dan weer bij mensen thuiskomen voor producten.

Digitale nieuwsbrief voor ondernemers
In de ondernemerspeiling is de waardering voor het woon-en leefklimaat gedaald ten opzichte van 2018. Ook moet de communicatie met ondernemend Hollands Kroon verbeterd worden; zo is het goed betrekken van belanghebbenden bij projecten een punt van verbetering. De behoefte is uitgesproken aan een digitale nieuwsbrief. Dit middel is nu al ingezet om te communiceren over de coronamaatregelen voor het bedrijfsleven. In de afgelopen periode, en naar aanleiding van de coronacrisis, zijn 100 ondernemers gebeld om te horen hoe het gaat. Deze vorm van persoonlijk contact wordt gewaardeerd.

Alle resultaten
Het onderzoek bevat nog veel meer resultaten. U kunt de volledige rapporten van de inwonerspeiling en de ondernemerspeiling downloaden. Op de website www.waarstaatjegemeente.nl. kunt u meerdere gegevens over de gemeente terugvinden. Graag wil de gemeente iedereen bedanken die heeft meegedaan aan het onderzoek. De resultaten helpen aan inzichten om blijvend te verbeteren. Ze krijgen een plek in de begrotingsbehandeling waar budgetten voor verbetervoorstellen worden ingebracht.
(advertentie)
Formido. Haal meer uit je huis.
Actueel...
01-04-2025 Overleden mevrouw Toering
01-04-2025 Wieringerrandmeer weer op de kaart: 'Koelwater cruciaal voor datacenters'
31-03-2025 Nshupu Sports Academy blij met voetbalkleding van Succes
31-03-2025 Wantij Trio in het Vikingschip
30-03-2025 Wieringer garnalenvissers op saneringslijst
30-03-2025 Columniste Pink terug op Wieringernieuws
30-03-2025 Laat deze deal niet aan je voorbij waaien
30-03-2025 Walking Wieringen onder weg!
30-03-2025 Gaslekkage snel onder controle in Van Hengelstraat
30-03-2025 Kippig...
29-03-2025 Wie jarig is, trakteert (soort van)
27-03-2025 Snelheidsverlaging N99 kost je... 51 seconden
27-03-2025 Dierenorganisaties naar rechter om afschot kraaien en kauwen op Wieringen
27-03-2025 ✝ Kerkdiensten en activiteiten ✝
27-03-2025 Stem mee over verkeersmaatregelen Gemeenelandsweg
27-03-2025 De Sammeltjes de boer op...
27-03-2025 De Hippolytuskerk opent tot Pasen iedere vrijdag
27-03-2025 Staatsbosbeheer organiseert inloopavond over natuurherstel Vatrop
27-03-2025 Kratten voor uilenvoer
27-03-2025 Taalcafé Wieringerwerf van start op 10 april: oefen gratis je Nederlands
27-03-2025 Microsoft partner van de Hollands Kroonse Uitdaging
26-03-2025 Gas terug op de N99: van 100 naar 80 km/u en inhaalverbod
26-03-2025 King Springs Road in Hoogwoud
26-03-2025 Populieren langs N99 worden gesnoeid en gekapt
26-03-2025 'Herr und Fraulien Kuut' verrast met aangepast spandoek
26-03-2025 Johanna's Bos opent seizoen feestelijk met LOOF Festival
26-03-2025 Senioren genieten van uitje naar Vlindorado
26-03-2025 Tulpenbelevenis inclusief borrel met live muziek
26-03-2025 Regionale Samenwerking Sociaal Veilig Sportklimaat
26-03-2025 Bakkerij Dunselman viert overdracht Zr. Ms. Den Helder met taart en petit f...
(advertentie)
Occasions
Toyota Aygo 1.0 VVTi Comfort airco
€ 4.695,-

Te koop BMW Z3 Roadster 1.9
€ 5.500,-

Algemeen nieuws: