Vlag uit voor de tram!Uitgegeven op 10-11-2017 om 14:06 |
link |
bewaar |
print(INGEZONDEN BERICHT)
In 1907 ging de Tweede Kamer akkoord met een renteloos voorschot om een tramlijn van Schagen naar Ewijcksluis te financieren. Daarmee was het zo goed als zeker dat er een goede verbinding met Wieringen zou komen. Op de dag dat het gemeentebestuur van Wieringerwaard het heuglijke nieuws vernam, ging de vlag uit bij het Polderhuis.
Ontsluiting
De tijd van omnibussen en diligences, getrokken door paarden, verdween geleidelijk door de komst van stoomlocomotieven. Al vroeg in de negentiende eeuw werd geëxperimenteerd met spoorwegen. Daarbij liepen de Engelsen voorop. In 1830 werd de lijn Liverpool-Manchester geopend. Het bleek een goede en vooral snelle manier van vervoer te zijn en nam dan ook een hoge vlucht. Onbekende, onherbergzame gebieden werden ontsloten door steeds verder oprukkende spoorlijnen.
Blij
Wieringerwaard was dan wel geen onherbergzaam gebied maar lag wel afgelegen. De wegen waren nauwelijks verhard en moeilijk begaanbaar. De Wieringerwaarders waren erg blij dat zij een stukje van hun 'isolement' zouden kwijtraken en Schagen gemakkelijker konden bereiken. Ze waren zo blij dat ze het de moeite waard vonden een prachtig station te bouwen.
Wieringerwaard - 1920
Haltes
Schagen vervulde in die tijd al een belangrijke streekfunctie, waarvan vooral de veemarkt landelijke bekendheid genoot. De tramlijn werd in 1912 in gebruik genomen. Deze verbond Schagen via Wieringerwaard met Van Ewijcksluis, alwaar men verder kon reizen met de veerboot naar De Haukes op Wieringen. Stopplaatsen van de tram waren Van Ewijcksluis, Oostpolder, Kerkweg, Driemolens, Wieringerwaard, Kruisweg, Westfrieschedijk, Barsingerhorn en Haringhuizen.
Reizigers en producten
Er werden aanvankelijk vooral agrarische producten vervoerd, zoals aardappelen, suikerbieten, kool en rapen. Maar er was ook plaats voor reizigers. Vanuit Wieringen werden visproducten vervoerd naar Schagen. Door de aanleg van de Amsteldiepdijk in 1924 liep het vervoer per tram sterk terug ten gunste van het vrachtwagen- en busvervoer. Het trammetje kreeg nog wel een functie bij de aanleg van de Wieringermeer, maar in 1934 reed het voor de laatste keer. Het stationnetje en de huidige 'ontspoorde' bewoners zijn te zien in het TV-programma
BinnensteBuiten.
Opheffen?
Er waren in die tijd zeer weinig mensen die zich een auto(mobiel) konden veroorloven. Velen waren aangewezen op het openbaar vervoer. En ook nu heeft niet iedereen de beschikking over een auto. Toch is het belangrijk dat je op een betaalbare wijze van de ene plaats naar de andere kunt reizen. De treinen komen niet overal, maar bussen maken de kleinste gehuchten bereikbaar. Daarom staat de opheffing van buslijnen in de Noordkop danig ter discussie...
Kees Zwaan