Superunie kiest voor fairtrade thee in huismerken Uitgegeven op 28-09-2010 om 17:56 |
link |
bewaar |
printHIPPOLYTUSHOEF - Het aandeel van fairtrade aan de Nederlandse theemarkt verdriedubbeld in één klap nu Superunie voor alle huismerken in haar assortiment overstapt op thee met het Max Havelaar keurmerk.
De thee van de merken Perfekt, Markant, Plus, 1 de Beste en Spar wordt verkocht in de 1600 filialen van veertien bij Superunie aangesloten supermarktketens. Samen voorzien deze supermarkten in de dagelijkse boodschappen van eenderde van de Nederlanders. Door de keuze van de Superuni brengt zij fairtrade dichtbij een grote groep mensen die anders misschien niet zo snel bewust zou kiezen voor fairtrade.
Als Wereldwinkels zijn we blij met deze ontwikkeling, die volgt op de eerdere keuzes van grootheden als Albert Heijn, Lidl, Verkade en Plus om over te stappen op fairtrade voor een deel van hun producten. Wij laten al meer dan veertig jaar zien dat handel ook eerlijk kan. Als anderen ons voorbeeld volgen, betekent het dat we succesvol werken aan een eerlijker wereld.
Dick Roozen, algemeen directeur van Superunie: “Wij zijn ongelooflijk trots dat we deze stap kunnen zetten. In een partnership met onze vaste leverancier in Sri Lanka en Stichting Max Havelaar hebben we fairtrade thee kunnen ontwikkelen. Hierdoor biedt Superunie haar leden meerwaarde op de Nederlandse markt en nemen we tegelijkertijd onze verantwoordelijkheid voor meer duurzame handel met oorsprongslanden.
Sri Lanka is verantwoordelijk voor 8% van de totale wereldtheeproductie (in 2008: 3.750.000 ton) en is daarmee het derde grootste theeproducerende land ter wereld. Voor Sri Lanka is thee een van de belangrijkste inkomstenbronnen. Ruim een miljoen Srilankezen zijn afhankelijk van de theeproductie.