BUS NOODGREEP VOOR SCHOLIEREN NOORDKOPUitgegeven op 19-01-2003 om 19:49 |
link |
bewaar |
printNoordkop -
Het opzetten van een scholierenlijn in de kop van Noord-Holland is een noodgreep om scholieren tegemoet te komen omdat het openbaar vervoer faalt. ,,We doen het, maar het is van de gekke dat je als schooldirectie dit moet opzetten omdat het openbaar vervoer tekortschiet'' stelt directeur A. Grosmann van de Clusius Groenschool in Schagen.Vrijwel dagelijks wordt hij geconfronteerd met de gevolgen van de wijzigingen in het buslijnennet voor de Noordkop, die voor de scholieren die van ver komen bijna alleen maar negatief uitpakken. Leerlingen zijn in meerdere gevallen dagelijks elf uur of langer van huis, vooral veroorzaakt door de lange reis- en wachttijden. Kosten zijn enorm gestegen. Grosmann is bij enkele leerlingen tegen reiskostenstijgingen aangelopen van 415 naar 1090 euro op jaarbasis.
,,Bussen zijn overvol omdat van de reguliere buslijnen gebruik moet worden gemaakt, leerlingen komen versuft aan, moeten na zo'n lange dag nog huiswerk maken, kortom, een onverantwoorde situatie,'' vindt Grosmann. Een nieuwe vestiging van het Clusius in Anna Paulowna had uitkomst kunnen bieden, maar uit concurrentieoverwegingen wordt dat plan tegengehouden door de andere scholen voor voortgezet onderwijs in de Noordkop.
,,Daarom zoeken we nu deze oplossing, met vervoersbedrijven. Ook met Connexxion, want die is niet verantwoordelijk voor de nu ontstane situatie. Dat zijn de bestuurders van de provincie, die hebben bezuinigd op openbaar vervoer'', stelt Grosmann.
De scholierenlijn start in Wieringerwerf (vanaf Middenmeer is er een redelijke busverbinding met Schagen). Vervolgens gaat de route naar Den Oever, Hippolytushoef, Westerland, via de Balgweg wordt Breezand meegepikt (Anna Paulowna heeft een treinverbinding met Schagen), vervolgens gaat de bus om De Kooy heen richting Den Helder De Schooten, en daarna over de Langevliet naar Julianadorp, 't Zand, De Stolpen en dan naar Schagen. Een rit van ongeveer 56 kilometer, die volgens de directie gemiddeld binnen het uur kan worden gereden.
Grosmann wil de komende weken met een vervoerder rondkomen. Vervolgens worden de ouders benaderd, omdat essentieel is dat er voldoende leerlingen van de scholierenlijn gebruik zullen maken. Grosmann: ,,Dan is er nog een gat van tegen de twintig procent. Daarvoor gaan we proberen subsidie te vinden. Hoe groot dat bedrag is, hangt ook af van de offertes die we krijgen.''
De Clusiusdirectie streeft er naar de lijn met ingang van het nieuwe schooljaar te laten rijden. ,,Maar het probleem is vandaag al levensgroot. Daarom wil ik met het algemeen bestuur van Clusius en de vervoeder kijken of we tot die tijd een alvast een pilotproject kunnen opzetten'' aldus Grosmann.