Texelse lamsvleesproductie groeit in 2008 ondanks economische crisis Uitgegeven op 16-03-2009 om 18:22 |
link |
bewaar |
printTEXEL - De omzet van het Texelse lamsvlees is in 2008 gestegen met 10%, terwijl de prijzen voor dit vlees gelijk zijn gebleven. Opmerkelijk, want de huidige crisis heeft de mondiale, Europese en Nederlandse lamsvleesmarkt niet ongemoeid gelaten en kende forse dalingen. Reden van de groei: het Texelse lamsvlees profileert zich sterk als echt streekproduct door het keurmerk Waddengoud en dit doet het ondanks de crisis erg goed bij de consument op Texel.
Volgens het Productschap Vee, Vlees en Eieren is in 2008 de lamsvleesproductie in Nederland gedaald met 23,6 %, van circa 18.000 ton in 2007 naar circa 14.000 ton in 2008. De consumptie kende maar liefst een daling van 29,2 %.
In de huidige crisis lijkt de groei van het Texelse lamsvlees tegenstrijdig, want het Texelse lamsvlees met Waddengoud-keurmerk is juist duurder dan ander lamsvlees. “Toch betalen mensen graag de prijs voor een lamsboutje waarvan ze weten dat het lam op Texel is geboren, heeft geleefd en is geslacht. Dit spreekt tot de verbeelding van de consument en het vlees heeft door deze streekgebondenheid een hoge kwaliteit, zodat ze het ervoor over hebben”, aldus Minne Goënga van slagerij Goënga. De groei kwam met name door toeristen en restaurantbezoekers op Texel.
Onlangs deed staatssecretaris Frank Heemskerk van economische zaken de oproep aan alle Nederlanders om massaal op vakantie te gaan in eigen land. Vakanties in eigen land zijn over het algemeen goedkoper, maar nog belangrijker: vakantiebestedingen in eigen land geven de Nederlandse economie een impuls, wat weer een zetje in de goede richting betekent.
Daarom is Marc van Rijsselberghe van Waddengoud voor dit jaar optimistisch: “Wij verwachten dat veel Nederlanders juist dicht bij huis blijven in de vakantie. Dit betekent veel toeristen op Texel en veel aandacht voor het Texelse lamsvlees”. Van Rijsselberghe ziet ook kansen in de rest van Nederland. “Eind 2008 heeft Golden Tulip Papendrecht het Texelse lamsvlees op de kaart gezet. Dit is nog maar het vijfde bedrijf op het vaste land, waartoe nu drie restaurants, een cateraar en een slager behoren. Hier kunnen nog veel meer bij”.
De prognose voor de totale lamsvleesmarkt ziet er minder rooskleurig uit. Analisten van Gira, een internationaal marktonderzoekbureau voor de voeding, zien deze markt verder ineenzakken. Dit komt door het huidige economische dieptepunt en het op de loer liggende blauwtongvirus waar met name grote delen van Oost- en Zuid-Europa en het Verenigd Koninkrijk mee te maken hebben.