GEBRUIKERS WVG-VERVOER VERDEELD OVER NIEUWE VORMUitgegeven op 19-11-2002 om 15:24 |
link |
bewaar |
printNoordkop -
Gebruikers van WVG-vervoer (wet voorzieningen gehandicapten) zijn verdeeld over de toekomst van deze voorziening. Dat blijkt uit een steekproef van gebruikersgroepen in de regio. Jongere gebruikers willen graag een individueel bepaald bedrag waarmee zij zelf vervoer kunnen regelen.Oudere gebruikers hebben een voorkeur voor collectief vervoer. De gemeenten van het Gewest Kop van Noord-Holland (uitgezonderd Texel) hebben het principebesluit genomen om het collectieve WVG-vervoer per 1 januari 2004 te beëindigen. Hiervoor in de plaats zal een financiële tegemoetkoming aan de gebruikers worden versterkt. De gemeenteraden moeten nog dit jaar definitief beslissen. De diverse patiënten-, gehandicapten- en ouderenorganisaties in de Noordkop (gebruikersgroepen) konden hierop reageren.
Deze organisaties wilden aanvankelijk meer tijd om overleg te plegen met de achterban. Zij vinden dat de mening van de gebruikers (zowel mensen met een handicap als de ouderen die gebruik maken van dit vervoersysteem) zwaarwegend is. Het Gewest wilde echter niet meer tijd uittrekken voor inspraak.
Een steekproef onder de achterban van WVG-cliënten leert dat er een splitsing in de wensen waar te nemen is. Jongere gebruikers willen graag een individueel bepaald, forfaitair bedrag waarbij zij zelf het vervoer kunnen regelen dat voor hen wenselijk is. De wat oudere gebruikers hebben echter een voorkeur voor een vorm van collectief vervoer zoals taxi's of busjes. Het advies is daarom dat er een keuzemogelijkheid voor de gebruiker wordt gecreëerd. Alleen een forfaitair (vaste termijn) bedrag toekennen zonder dat er voldoende aanbod en keuze is, vinden de gebruikersgroepen niet acceptabel.
Aan het invoeren van een forfaitair bedrag stellen de organisaties een aantal voorwaarden. Zo moeten er voldoende keuzemogelijkheden zijn, waarbij de gebruiker ook voor eigen vervoer kan kiezen. De hoogte van een forfaitair bedrag moet worden bepaald via persoonlijke indicatiestelling. De gebruiker mag er qua voorziening en eigen bijdrage niet op achteruit gaan en alle eventuele meerkosten ten opzichte van de openbaar vervoerstarieven dienen vergoed te worden.
De gebruikersgroepen betreuren het dat de procedure over de toekomst van de deeltaxi op deze manier verlopen is. Zij dringen aan op een betere samenwerking met het Gewest zodat een voor iedereen acceptabel en kwalitatief vervoerssysteem tot stand komt. De organisaties willen direct betrokken worden bij de discussie over de toekomst van het WVG-vervoer in de Noordkop.