JAARLIJKS MILJOENEN EURO'S SCHADE AAN POLITIEWAGENSUitgegeven op 14-05-2002 om 22:12 |
link |
bewaar |
printRegio -
De regionale politiekorpsen hebben jaarlijks 15 miljoen euro schade aan hun wagenpark. Elk jaar lopen zeven op de tien politieauto's een beschadiging op, varierend van een deukje tot een totaal vernielde wagen.Noord-Holland Noord en Zaanstreek-Waterland hebben elk twee personeelsleden naar de opleiding kernrij-instructeur gestuurd. De vier moeten voorkomen dat agenten brokkenpiloten worden. Want, zoals de onlangs geslaagde instructeur Harry Hoorenman in magazine 'regioscoop' van Noord-Holland Noord zegt: ,,Als je bijvoorbeeld opeens de achtervolging moet inzetten, moet je dat wel vooraf hebben geoefend. Anders maak je brokken, ook al ben je in een keer voor je rijbewijs B geslaagd.''
Bij het rij-examen is er vanzelfsprekend geen rekening mee gehouden dat de kandidaat later een politiewagen zou besturen. Dat de man of vrouw in kwestie achter boeven aan zou moeten of zich met spoed naar een ernstige aanrijding moet begeven. Daarvoor moet je over behoorlijk wat extra stuur- en kijktechnieken beschikken. En aan de ontwikkeling van die vaardigheden doen agenten tot nu toe gewoon te weinig, weet Hoorenman.
Op jaarbasis leggen de korpsleden van Noord-Holland Noord 10.000.000 kilometer af. Per kilometer ontstaat er ongeveer 1,5 eurocent schade. Dat is gemiddeld 150.000 euro. Volgens voorlichter Peter van der Heiden steekt zijn korps daarmee gunstig af tegen de meeste andere: ,,We hebben onze 'vloot' dan ook niet all risk, maar alleen WA verzekerd.'' De premie voor all risk zou hoger zijn dan het schadebedrag. Net als Zaanstreek-Waterland en Haaglanden heeft Van der Heidens werkgever er voor gekozen de voortgezette rij-opleiding zelf te doen. Niet alleen uit het oogpunt van doelmatigheid, lees: proberen het schadebedrag omlaag te krijgen, maar ook en vooral ter verbetering van de houding en veiligheid van het personeel. Eerst komen de nieuwelingen aan de beurt, bij Noord-Holland Noord dit jaar ongeveer 200.
Hoorenman: ,,We worden in de loop der jaren nonchalanter. Het gaat merendeels om lullige dingen. Een paaltje geraakt, een bocht te ruim of te krap genomen. Als je in je eigen auto rijdt, ben je een stuk voorzichtiger, denk ik. Die nonchalance kunnen wij ons ook niet permitteren.'' ,,Stel dat je als burger net een bekeuring hebt gekregen voor het rijden zonder gordel, en even later zie je politiemensen zonder gordel rijden. Daar word je toch boos om? Je mag van ons verwachten dat we ons professioneel gedragen. We hebben uiteindelijk een voorbeeldfunctie.''
De twee instructeurs bij Zaanstreek-Waterland zijn enige maanden aan het werk en hebben al enige geslaagde agenten afgeleverd. Woordvoerder Martin Eijben: ,,We hebben voor eigen mensen gekozen, omdat het LSOP met capaciteitsproblemen kampt.'' Dat landelijk onderwijs- en kenniscentrum krijgt bij de politieschool in Amsterdam een dependance voor de vervolgrij-instructie; korps Kennemerland kiest voor die optie.