Provincie investeert in toeristische bekendheid Noord-HollandUitgegeven op 11-06-2007 om 12:55 |
link |
bewaar |
printHAARLEM - Om de groei van de toeristische sector de komende jaren door te zetten, trekt de provincie 4,4 miljoen euro uit voor marketing en promotie. De afgelopen vier jaar heeft de provincie, in samenwerking met de promotiepartners (onder andere de regionale VVV-vestigingen) en de toeristische sector, gewerkt aan een ruimere bekendheid van Noord-Holland als toeristische bestemming. De promotie- en marketinginspanningen beginnen hun vruchten af te werpen. Noord-Holland deed het de afgelopen jaren beter dan de rest van Nederland. Het aantal geregistreerde overnachtingen in de provincie (exclusief Amsterdam) steeg van 9,3 miljoen in 2002 naar 10,6 miljoen in 2006. Dat is meer dan de in 2002 beoogde stijging van 2,5% procent per jaar.
De toeristen associëren Noord-Holland voornamelijk met de Noordzeekust, strand en duinen, de IJsselmeerkust, cultuurhistorie en het Noord-Hollandse landschap (polders, uitgestrektheid, wind en bollenvelden). Met een omzet van bijna 2 miljard euro en bijna 18.000 fulltime werkplaatsen, is de toeristische sector een belangrijke bedrijfstak voor de Noord-Hollandse economie. De meeste toeristen komen nog altijd uit Nederland, Duitsland, België en Groot-Brittannië, maar ook steeds meer Spanjaarden, Italianen, Amerikanen en Chinezen bezoeken Noord-Holland. De provincie heeft voor de komende vier jaar bureau ATCB/Toerisme Noord-Holland aangetrokken om een samenhangend promotiepakket te ontwikkelen en uit te voeren.
Het Strategisch Uitvoeringsprogramma Marketing en Promotie 2007 – 2010 is als download beschikbaar op
www.noord-holland.nl