Afronding cascobouw boomkorkotter BM-100
Uitgegeven op 17-10-2019 om 20:46  |  link  |  bewaar  |  print

DEN OEVER - De bouw van het casco van de nieuwe boomkorkotter 'Georgina of Ladram' van de Engelse rederij Waterdance Ltd. (eigenaar Rowan Carter en Robin Carter) is in de eindfase. Binnenkort zal het schip te water gelaten worden bij Ibis in het Friese Burgum. De 'Georgina of Ladram' zal in het kielzog volgen van de nieuwbouwschepen E1/'Nichola of Ladram' (crabber vivier) en WD3/'Tilly' (Ierse boomkorkotter) en naar Den Oever gesleept worden voor verdere afbouw door Machinefabriek Luyt BV.

Luyt heeft het ontwerp van de BM-100 in eigen beheer ontwikkeld en uitgewerkt in samenwerking met Marimecs Marine Design & Engineering. Dit nieuwe schip wordt uitgerust met een elektrisch aangedreven 10-trommel vislier van eigen fabricaat, een schroef en tunnel van 3,2 m en een 1000 pk ABC hoofdmotor. Luyt is als hoofdaannemer verantwoordelijk voor het complete nieuwbouwtraject: van ontwerp, cascobouw, afbouw tot en met inbedrijfstelling en oplevering.



"We werken al geruime tijd samen met Waterdance. Vorig jaar hebben we de 15 meter lange crabber vivier (krabbenvissersvaartuig) 'Nichola of Ladram' E 1 opgeleverd met ruimte voor maximaal 22,50 ton krab aan boord. Waterdance is erg enthousiast over de prestaties van de nieuwe crabber. De BM-100 is met een lengte van 35,25 meter, een breedte van 8,70 meter en een diepte van 5,20 meter echter van een hele andere orde." Bijna een jaar is er met Waterdance nauw overleg gevoerd om een toonaangevend schip te ontwikkelen. De samenwerking toont het vermogen van Luyt om op maat gemaakte oplossingen voor haar klanten te creƫren. "We verheugen ons erop om onze gezamenlijke visie ook echt in de vaart te brengen. Met de bouw van een schip van deze grootte zetten we een nieuwe standaard", aldus Jacoline Luijt. "We hebben vanaf de eerste conceptfase transparant en gezamenlijk met Waterdance gewerkt om een oplossing te bieden die aan hun verwachtingen voldoet."



De BM-100 wordt ingezet voor boomkorvisserij. Op deze manier wordt o.a. tong, schol en inktvis gevangen voor de Engelse kust. Het schip zal hoofdzakelijk vanuit thuishaven Brixham gaan vissen. De grote rederij Waterdance is een goede en tevreden klant in Den Oever. Al geruime tijd verzorgt Luyt het onderhoud aan de vloot van Waterdance. De boomkorkotters E 33 en de E 198 waren recent nog in de haven van Den Oever voor jaarlijks onderhoud. De E-1 en de BM-100 zijn voor Luyt de eerste Britse 'newbuilds' in het bijna 60-jarige bestaan van het bedrijf. Ook voor de toeleveranciers en havengebonden bedrijven in Den Oever levert dit veel bedrijvigheid op.



advertentie





(advertentie)
Gezellig tot in de late uurtjes!
(advertentie)
Occasions
Toyota Auris TS 1.8 Hybrid Lease Pro
€ 15.445,-

Toyota Yaris 1.3 VVTi Luna inclusief afleverkosten
€ 3.995,-

Algemeen nieuws:
Algemeen internetnieuws:
Algemeen wetenschapsnieuws:
Wieringer historie:
De Haan Belterlaan - Klik op de foto voor een grotere versie en meer informatie...