Noordhollands Kanaal bijna twee eeuwen oud
Uitgegeven op 26-02-2019 om 19:16  |  link  |  bewaar  |  print

Bloed, zweet en tranen bij het graven van het 'Groot Noord-Hollandsch Kanaal'

Heeft de Kooyhaven (een Holland Kroonse haven) werkelijk bijgedragen aan de groei van de economie in Hollands Kroon? In 2016 zei Theo Meskers hierover: "De realisatie van Kooyhaven is een doorbraak, het resultaat van vasthoudendheid, ondernemerschap en visie. Economie houdt niet op bij de stadsgrens van Den Helder; het is een regionale aangelegenheid. Het is in het belang van de gehele regio om Port of Den Helder verder te ontwikkelen als banenmotor voor de regio. " Van veel activiteit in deze nieuwe haven van Hollands Kroon is weinig te bespeuren. Toch is het voor (kleinere) schepen mogelijk via het Noord-Hollands kanaal van Den Helder naar Amsterdam te varen. En dat vond men in de negentiende eeuw erg belangrijk.


De eerste schepen varen door het kanaal (1824)

Om van Den Helder een verdedigbaar bolwerk te maken achtte Napoleon het nodig om een snelle verbinding met Amsterdam te maken. Het plan voor een 'Groot Noord-Hollandsch kanaal' werd uitgewerkt door waterbouwkundige Jan Blanken Janszoon (1755-1838). Nadat Napoleon van z'n troon was gestoten werd het plan overgenomen door 'kanalen' koning Willem 1. De (zee)scheepvaart van en naar Amsterdam ging in vroeger tijden via de Zuiderzee, die vele ondiepten kende waarop vaak schepen strandden of vergingen. De uitdrukking 'voor Pampus liggen' kent iedereen. Je bent dan zo moe of dronken dat je bent uitgeschakeld. Zo moesten schepen bij Pampus vaak wachten op de vloed zodat ze weer verder konden varen. Bovendien duurde de vaart door de Zuiderzee soms meer dan een maand! Men trachtte de diepgang enigszins te verminderen door zogenaamde 'kameelen' te gebruiken. Aan weerszijden van een schip werden met water gevulde pontons bevestigd, waarna het water er uit werd gepompt. Door de opwaartse druk kwam het schip iets hoger te liggen. Dat hulpmiddel bleek niet afdoende. Varen via binnenwateren bleef veel veiliger en sneller. Een rechtstreekse verbinding van Amsterdam met de Noordzee was in de negentiende eeuw technisch nog niet mogelijk. Een kanaal van Amsterdam naar Den Helder bleek wel haalbaar. In 1817 ging de eerste spade de grond al in.

Zittend op zijn paard inspecteerde Jan Blanken regelmatig de vorderingen van zijn Groot Noord-Hollandsch kanaal. Zo'n 9000 arbeiders gingen voor hem aan de slag met scheppen en kruiwagens. Ook paarden werden bij de enorme klus ingezet. De arbeiders werden helaas slecht gehuisvest en ook hun voeding was ver onder de maat. Bovendien verdienden ze bijzonder weinig: 50 cent per dag. De grondwerkers protesteerden dan ook tegen de slechte arbeidsomstandigheden. Tijdens een opstand in Akersloot schoot een aannemer 2 arbeiders dood en moest dat zelf ook met de dood bekopen. De overheid stuurde troepen om de rebelse arbeiders tot de orde te roepen. Zeven 'rebellen' werden veroordeeld tot enkele jaren tuchthuis. Bij het graven van het kanaal nabij Den Helder werd gebruik gemaakt van krijgsgevangenen, bedelaars en werklozen.


Op deze plek passeerden de schepen elkaar in 1824

In 1824 was het kanaal klaar. Vanuit Amsterdam vertrok het marinefregat 'Bellona' naar Den Helder. En vanuit Nieuwediep vertrok het koopvaardijschip 'Christina Bernhardina' naar de hoofdstad. Tussen Sintmaartensbrug en De Stolpen passeerden de twee schepen elkaar. Het koopvaardijschip loste negen schoten ter begroeting. Luidkeels werd het Wilhelmus gezongen en besloot men de ontmoeting met een 'Leve de Koning'. De doorvaart was gelukt. De route Amsterdam-Nieuwediep stond open voor zeeschepen. Na de opening van het vaarwater werd Blanken's 'schepping' uitbundig geprezen. Er was zelfs een lofdicht voor hem geschreven waarvan de laatste regels luidden: 'Eer zij Blanken's grootsch beleid. Alle harten, alle tongen roemen Blanken's werkzaamheid'. Het was ondanks de grote problemen tijdens de werkzaamheden een knappe prestatie van Blanken. De krant meldde dat 'deze eerste proeve de meest gespannen verwachting overtrof en aan het doel dezer groote inrigting geheel beantwoord heeft'. Vijf jaar later, in 1829, voeren er al bijna 700 zeeschepen door het kanaal, voortgetrokken door een aantal paarden op de 'jaagpaden'. En nu, in 2019? Wat zandschepen, rondvaartboten en pleziervaartuigen zien we langsvaren, maar of ze de Kooyhaven aandoen? Ik waag het te betwijfelen...

Kees Zwaan
(advertentie)
Architecten- en ingenieursbureau W.A. De Herder bna vof
Actueel...
23-04-2024 Overleden mevrouw Miedema
23-04-2024 Concert Ton Koopman en Klaus Mertens snel uitverkocht, cd nog te koop
23-04-2024 Senioren Hollands Kroon
23-04-2024 Jan Tijsen winnaar WK driebanden
23-04-2024 Sgeit je rijk
22-04-2024 Veteranencafé
22-04-2024 Peuterschool De Sammeltjes gingen samen de boer op
22-04-2024 Wieringer bassisten helpen Top 2000 band uit de brand
22-04-2024 Wel of geen weightgainers voor een gezonde levensstijl
22-04-2024 Asieldier van deze week konijn Ginny
22-04-2024 Programma en uitslagen v.v. Wiron
22-04-2024 After Kingsday Regenboognetwerk Hollands Kroon
22-04-2024 Wieringers Willen Wel, Jaro van de Vondervoort wint eerste wedstrijd
22-04-2024 Koningsdag 2024
22-04-2024 Van harte gefeliciteerd Betty
21-04-2024 Programma en uitslagen v.v. Succes
21-04-2024 Genoeg te bespreken tijdens de raadsvergadering
21-04-2024 Taandag bij Jan Lont
21-04-2024 Succes 2 schudt ook Woudia van zich af
21-04-2024 Succes hard onderuit bij Hugo Boys
21-04-2024 Overleden mevrouw Groenewoud - de Haan
21-04-2024 Nieuw lied van Rob Makreel geweigerd bij You Tube
20-04-2024 Match Bloemendagen en Doet & Ontmoet Waarland
20-04-2024 100 jaar Succes
20-04-2024 Programma en uitslagen z.v.v. Succes
20-04-2024 Uitslagen Skuuf An
19-04-2024 Stoommachinemuseum meimaand onder stoom
19-04-2024 Inschrijving tijdelijke spoedzoekerswoningen aan de Hoornseweg in Middenmeer
19-04-2024 Cryptobezit kinderen kan gevolgen hebben voor de belastingaangifte van het kind of zijn ouders
19-04-2024 Bloemendagen app
(advertentie)
Occasions
Toyota Verso 1.8 VVTi Dynamic
€ 7.445,-