Team Bier en Baco, dag twaalf en dertien
Uitgegeven op 21-06-2018 om 01:47  |  link  |  bewaar  |  print

RUSLAND / ESTLAND - Wij vervolgen het verslag van de vier mannen in hun oude auto dwars door Noord Europa.

Dag 12
Rond 9 uur worden we de bus uitgekookt. De rommel van gisteren wordt opgeruimd en we doen allemaal even douchen en rijden rond 11 uur de camping af. We gaan vandaag de stad Sint Petersburg bezoeken. Deze grote stad heeft een Nederlands verleden. De stad werd gebouwd vanaf begin 1700 en naar Nederlands model met grachten en bruggetjes. Ook word er van begin af aan veel handel gedreven tussen de Russen en Nederlanders.

Onderweg naar de stad stoppen we bij een mc.Donalds voor een ontbijtje en daarna gaan we weer verder over de grote ringweg. We rijden de stad in en parkeren de auto's. Dan is het zoeken naar het centrum, we spreken een buschauffeur aan en stappen in. Een redelijk Engels sprekende vrouw legt ons vervolgens uit hoe de reis verder gaat. Dat was maar goed ook want de borden bij de haltes zijn in het Russisch en daar kan je echt niet wijs uit worden.

We hebben blijkbaar goed geluisterd en ook alles goed gedaan want we stappen voor de grote kathedraal uit midden in het oude centrum. We lopen een kantje op en maken veel foto's. Wat een schitterende gebouwen staan hier. Alles is groot en netjes onderhouden. De straten zijn schoon en nergens ligt afval, prachtig.

We doen bij Ierse pub een biertje en zien ook de eerste voetbalsupporters lopen van het WK voetbal. Als we verder gaan lopen we richting het water en doen nog een rondvaartje. We zien nog meer oude gebouwen en grote bruggen. Ook liggen er nog een paar historische zeilschepen en het oorlogsschip de Aurora waarmee in 1917 het eerste schot werd gelost voor de revolutie.

Na de rondvaart gaan we weer richting de auto. We zoeken een taxi voor zes man maar dat is nog een hele opgave. De taxichauffeurs spreken geen Engels en zijn niet geinterreseert. We lopen maar terug naar de kathedraal om met de bus terug te gaan. Uiteindelijk vinden we daar wel 2 taxi's die ons naar de auto willen brengen. De rit naar de auto is er een om nooit te vergeten. Ik schreef al eens over het rijgedrag van de Russen maar als je zelf in die auto zit is het nog veel erger.

Als we met klamme handjes van de taxirit weer bij de bus staan lopen we nog even de bazaar in. Alles is hier te koop. Vis zwemt in aquariums en word terplekke gefileerd. Gerookt, in het zuur of hele vissen zijn er ook te krijgen. Een hal verder hetzelfde verhaal met vlees alleen hier geen levend vee. Boven zijn nog wat kledingwinkels en snuisteren zijn te koop. We nemen allemaal een ijsje en gaan we op weg rond een uur of vijf.

We willen vandaag nog de grens oversteken naar Estland en daar een hotel zoeken. Via de groeps-app komen berichten binnen van andere teams dat het allemaal vrij vlot gaat aan de grens. Gelukkig maar. Onderweg komen we nog langs een militaire terrein. Naast een heuvel staat een grote radar te draaien en op de heuvel staat een raketinstallatie te pronken. Het lijkt machtsvertoon nu de wereld naar Rusland kijkt voor het WK voetbal.

Bij de grens aangekomen lijkt het hetzelfde verhaal als dat we erin kwamen maar dan in omgekeerde volgorde. Eerst passeren we een militaire wachtpost, paspoorten worden bekeken en kunnen weer door. Een eindje verderop weer een wachtpost en weer alles in orde. Dan krijg je de Russische grens. Bij het eerste loket moet alleen de bestuurder zijn paspoort laten zien en de autopapieren, daarna moeten we doorrijden naar het volgende loket waar wij ook onze paspoorten laten zien. Deze worden goed bevonden en afgestempeld. Ondertussen word de auto bekeken en ook die is in orde. We wachten even op team Gouwenberg en rijden dan over een richting Estland. Aan beide zijden langs de waterkant staan grote forten uit vroegere tijden. Een imposant gezicht. Dan komen we bij de Estlandse/Europese grens. Allemaal de auto uit en weer het paspoort laten zien. De Douanier die de auto gaat doorzoeken komt al glimlachend aan en als het achterluik opengaat moet hij helemaal lachen. De duim gaat omhoog en we kunnen door.

Na de grens valt direct het verschil op tussen Rusland en Europa. De huizen zijn anders, geen gaten meer in de straten en je hoeft niet meer met handen, voeten en Google translate je verstaanbaar te maken. Het eerste hotel is vol en in het tweede zijn nog drie kamers over, perfect. We gooien de tassen op de kamers en zoeken gauw nog een restaurantje op want het is al laat op de avond. Na het eten doen we nog een drankje in een onguur tentje en gaan daarna naar het hotel terug en blijven nog even in de lobby zitten. Daarna is het bedtijd.

Wij willen reclame studio Morant bedanken voor het ontwerpen en leveren van onze raamsticker en ons logo. Wij vinden deze super mooi en zijn er erg blij mee. Marcel bedankt!

Afgelegde afstand dag 12: 183 kilometers
Totaal afgelegde afstand: 6282 kilometers
St. Petersburg - Narva
Getankte diesel 127: liters
Totaal getankt 982: liters
Warme prak: Uit eten gegaan

Dag 13

Vandaag hebben we weer een feest met alle deelnemende teams in de bossen bij Raudsilla. Dat ligt op ongeveer 160 kilometer van Narva waar we hebben geslapen. Een kort ritje dus. De wegen zijn prima in Estland en al gauw komen we in de buurt van Raudsilla. Daar is het even zoeken naar de goeie weg, eerst nemen we de verkeerde weg en na een tien minuten hobbelen over een bospad staan we bij een boer op zijn erf. Die is niet echt blij met ons aan zijn gebaren te zien.

Als we het volgende weggetje nemen hebben we wel de goeie en al gauw staan we op het feestterrein. Het weer is veranderd van zonnig naar bewolking. De regen begint uit de hemel te vallen we blijven in de auto zitten, zetten een pot koffie en nemen een broodje. Andere teams beginnen ook binnen te druppelen en die zetten hun tenten op. Dan komt er een mannetje van de organisatie melden dat de bar geopend is en dat de openhaard brandt. We drinken ons biertje op en lopen naar de hal toe waar het feest is.

Vol verbazing stappen we de grote hal, eigenlijk is het meer een grote tipi van hout, binnen. In het midden is een enorme schouw van staal gemaakt waarin het vuur brand en er omheen staan bankjes. Langs de buitenrand staan tafels met bankjes waar wij aan gaan zitten. Andere teams komen er ook bij en belevenissen worden gedeeld. Het bier vloeit rijkelijk en het is gezellig. Rond een uur of zes wordt het buffet geopend. Er is een Estlandse soep met brood en later wordt er suddervlees met quinoa en salade geserveerd. Allemaal even lekker. Ook is er een Estlandse folklore dansgroep die een optreden geeft en waar ook deelnemers aan mee moeten doen. Best grappig om te zien. Het feest duurt nog tot in de late uurtjes en 1 voor 1 zoeken we onze bedden op.

Ik wil jullie aandacht nog vragen voor onze actie voor de voedselbank. De voedselbank Kop van Noord helpt ongeveer 160 gezinnen in de gemeente Hollands Kroon en Schagen. De actie loopt tot en met onze aankomst in Amsterdam zondag dus u kan nog steeds doneren via onderstaande link. Alvast bedankt.

(Tekst Rene de Jong)

(advertentie)
Actueel...
23-04-2024 Overleden mevrouw Miedema
23-04-2024 Concert Ton Koopman en Klaus Mertens snel uitverkocht, cd nog te koop
23-04-2024 Senioren Hollands Kroon
20-04-2024 Programma en uitslagen z.v.v. Succes
20-04-2024 Uitslagen Skuuf An
19-04-2024 Stoommachinemuseum meimaand onder stoom
19-04-2024 Inschrijving tijdelijke spoedzoekerswoningen aan de Hoornseweg in Middenmeer
19-04-2024 Cryptobezit kinderen kan gevolgen hebben voor de belastingaangifte van het kind of zijn ouders