Online betaalsysteem iDeal nog niet bekend genoegUitgegeven op 15-02-2006 om 16:25 |
link |
bewaar |
printAMSTERDAM - Afgelopen oktober introduceerden vier grote banken met veel tamtam het nieuwe online betaalsysteem iDeal. Daarna werd het stil rondom de betaalmogelijkheid en dat heeft zijn uitwerking. Ruim zestig procent van de Nederlandse internetters heeft geen idee wat iDeal is.
Slechts vijftien procent van de ondervraagde internetters weet precies wat iDeal is. Bij nog eens 25 procent gaat ergens een lampje branden, de rest zegt het helemaal niets. “Teleurstellend”, vindt Edzard Gelderman, directeur van Kortingswinkel.nl die het onderzoek liet uitvoeren. “De banken die het nieuwe betalingssysteem gezamenlijk hebben geďntroduceerd blijven achter bij de promotie ervan.”
iDeal is een betalingssysteem dat is gekoppeld aan de internetrekeningen van Rabobank, Postbank, ING Bank en ABN Amro. Klanten die gebruik maken van iDeal worden doorgesluisd naar hun internetrekening bij de eigen bank.
Een groot aantal consumenten mijdt online winkelen nog steeds omdat men betwijfelt of online betalen wel veilig is. Slechts 11 procent van de internetconsumenten denkt dat het betalen via iDeal veiliger is dan andere betaalmethodes. 45 procent is het er deels mee eens dat iDeal veiliger is, terwijl ruim 40 procent denkt dat iDeal niet veiliger is dan andere betaalmethodes.