Afscheid van een tijdperk, Wereldwinkel Wieringen is niet meer
Uitgegeven op 13-02-2018 om 21:22  |  link  |  bewaar  |  print

HIPPOLYTUSHOEF - Reunie 11 februari 2018, laatste bijeenkomst met oud medewerkers Wereldwinkel Wieringen. Ingezonden bericht.



Beste, lieve mensen,

namens het bestuur van onze Wereldwinkel in Hippo heet ik jullie van harte welkom op deze reunie. Voordat ik mijn openingswoord voortzet wil ik eerst Marijke Cornelissen even het woord geven.

Dank je wel Marijke. Ik hoop dat er mensen zijn die gehoor geven aan je oproep. Ook ik heb een oproep nl. namens Wereldwinkel Medemblik en Schagen. Zij zoeken vrijwilligers en willen een kilometer vergoeding geven als je besluit aan te melden. Heb je interesse, meld je dan bij mij ik heb contactgegevens.


Goed, dan nu nogmaals welkom. Hartstikke fijn dat jullie met zoveelen gehoor hebt gegeven aan de oproep van de reuniecommissie. Voor hen, Tineke, Rinie, Catrien en Trudie wil ik een groot applaus, dank jullie wel!

Er zijn mensen die helaas niet aanwezig kunnen zijn op deze bijeenkomst en zoals bij ieder in zijn of haar leven zijn ook in 37 jaar Wereldwinkel bij ons mensen overleden. In gedachten staan we stil bij en nemen we de namen mee van deze oud-collega's of geliefden tijdens deze bijeenkomst.

Een vreemd idee, een reunie van onze winkel want ja, na 37 jaar Wereldwinkel Wieringen is aan dit tijdperk een einde gekomen. Niet zomaar, niet plotseling maar een weloverwogen beslissing die het bestuur met veel pijn en worsteling heeft moeten nemen. Al ruim 5 jaar zagen we de omzet dalen en dalen, onze reserves werden aangeboord, we merkten dat de klant andere keuzes ging maken. Ontspullen, kringloopartikelen oppimpen, vintage is nu de trend.

Landelijk waren er perikelen die voor de Wereldwinkels ongunstig uitpakten, denk aan de cadeaubonnen. De maatschappij verandert, het koopgedrag verandert, Hippo is verandert alles verandert. Wij wisten dat wij geen andere keuze hadden dan de winkel te sluiten, niet omdat we er geen zin meer in hadden maar omdat er geen andere keuze was.
We hebben met elkaar een plan uitgezet, stap voor stap om naar een goed einde te komen, met pijn dat wel, maar ook met een gevoel dat we het goed konden afsluiten. Dat gevoel overheerst bij ons bestuursleden tot dit moment; we zijn goed bezig voelen we.
Een schrale troost is dat het in Nederland en heel Europa slecht gaat met de Wereldwinkels en er veel winkels hun deuren hebben gesloten.

Even terugblikken naar het Wereldwinkel gevoel. Wat is en wat dat? Dat was een gevoel van relaties aangaan met een ander, bewust. Een relatie in de winkel met de klanten, met elkaar onderling, met de importeurs maar ook een relatie met de wereldburgers in Afrika, Azie en Zuid- Amerika. Een relatie met meerwaarde alle kanten op. Hoe mooi!

En wat hebben wij als Wereldwinkel een mooie bijdrage kunnen leveren aan de toekoms van boeren, producenten uit Zuid Amerika, Afrika en Azie. 37 jaar lang hebben zij kunnen investeren in een andere toekomst, een toekomst met perspectief of beter leven, een goed inkomen voor langere periode, toegang tot medische hulp, goed onderkomen noem maar op. Voor de kinderen geldt hetzelfde, kinderen zijn de toekomst en ook zij konden, door onze verkopen, onderwijs volgen en hoefden niet al op jonge leeftijd te werken. Dat is iets waar wij met z'n allen trots op kunnen zijn.

Hoe hebben we dat de afgelopen 37 jaar gedaan? Hoe kon het dat onze winkel zo hoog scoorde binnen de gemiddelden van de LVVW. Tja, dat was niet zo verwonderlijk; we hebben en hadden inkopers met een goede neus voor wat bij ons goed zou verkopen, dat is natuurlijk 1. We hadden bevlogen mensen in de winkel staan die een verhaal konden vertellen bij het product, die met zorg en aandacht de cadeautjes inpakten (daar staan wij om bekend!) en die ook aandacht voor de klant had. Was iets niet op voorraad? Geen nood, we gaan op zoek en nemen contact op zodra we meer weten. Dat werd gewaardeerd en dat is klantenbinding.

Daarnaast waren we altijd zichtbaar; op markten met niet alleen een prachtige kraam maar soms ook met muziek erbij en dans, leuke acties op de kraam, workshop bij de kraam of modeshow die buiten plaatsvond.

Modeshows deden we ook in de winkel, heel gezellig met onze eigen modellen in het magazijn en onze ladyspeaker die zeer informatief was over de kleding en de herkomst.
We waren ook zichtbaar op de basisscholen met jaarlijkse presentaties die al professioneler werden met filmpjes in de presentaties. Workshops in de winkel voor kinderen deden we rond moederdag. Sommigen onder ons kunnen zich de workshop bloemen maken nog goed herinneren; het magazijn en de tussenruimte zat vol met kinderen, we wisten niet wat ons overkwam. Later werd de animo minder omdat ze ook op scholen en bij verenigingen soorgelijke workshops aanboden.

Presentaties gaven we ook voor de vrouwenverenigingen en natuurlijk niet te vergeten de jaarlijkse avond over ontwikkelingsamenwerking. Oh en de inzamelingsacties die we deden maakte dat ons magazijn vol stond met naaimachines of hotelzeepjes, of lege flessen! Geweldig!

We gaven sieradenparty's, kookworkshops, hadden wedstrijden in en om de winkel voor zowel volwassenen als kinderen, acties rondom het 25,30 en 35 jarig bestaan waar de klanten graag op af kwamen.

Zichtbaar waren we in de kranten, met stukjes over onze stagiaires uit het middelbaar onderwijs, onze taalstagiaires van de inburgeringscursus, de medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt die bij ons een kans kregen om werkervaring op te doen, vuurtorentjes en redactionele stukken, met onze website en later ook op Facebook.

Voor ons als medewerkers is de Werelwinkeltijd ook een bijzondere tijd geweest. We hebben zeven verhuizingen meegemaakt en met de onmisbare hulp van “de mannen van” is dat altijd voortreffelijk verlopen.
Wij hebben stuk voor stuk nieuwe mensen ontmoet, er zijn onderling vriendschappen ontstaan, we hebben met elkaar samen gewerkt in onze winkel. We hebben talenten ontdekt, ontwikkeld en onszelf en misschien ook anderen verrast met onze ontdekte eigenschappen. Zo waren er mensen die ontdekten dat ze talent hadden voor etaleren, inkopen of prachtig inpakken. Mensen met talent voor automatisering of, iets heel anders, mooie versieringen maken zodat we de cadeautjes nog mooier mee konden geven. We hebben elkaar geinspireerd en gemotiveerd, hoe mooi is dat geweest.
Ik ben er onwijs trots op dat ik onderdeel heb uitgemaakt van deze groep mensen, had het zeker niet willen missen.

In deze 37 jaar hebben wij laten zien waar het om gaat. Jezelf belangeloos inzetten voor iets wat niet direct zichtbaar is maar wat je doet omdat je ieder mens gunt wat jij zelf hebt; een goed inkomen, gelijke rechten voor man en vrouw, goed onderwijs, toegang tot medische zorg, kinderen die naar school gaan, goede huisvesting en normale arbeidstijden. Wij hebben ons voor deze kernwaarden ingezet en dat gedurende 37 jaar, een prachtige prestatie.

Wat we nu zien is dat er veel bereikt is; zoals Magda zei: "We moeten onszelf overbodig maken" dat is voor de food goed gelukt. De Food is goed in de markt gezet, ga een winkel binnen en je ziet Fairtade food in de schappen staan ook op de groenten en fruit afdeling.

Voor de non Food is nog wel een wereld te winnen. Binnen een aantal winkelketens, zoals Hema, Dille en Kamille vind je al non food producten en ook binnen hippe en trendy woonwinkels vind je de non food producten. Toch denk ik dat er nog wel wat te doen is. Fairtrade is commercieel geworden en de liefdadigheid allang voorbij. Ik zie dat als een uitdaging voor de importeurs. Zij zullen nog meer aan de weg moeten timmeren om hun bijzondere en mooie producten met een verhaal in de markt te zetten. Nu er heel veel Wereldwinkels zijn gesloten is voor hen ook een zekere afname beindigd. Als je bedenkt dat er in Nederland 450 wereldwinkels waren en er nu nog 100 wereldwinkels zijn aangesloten binnen de LVVW, een groot aantal winkels is gesloten dan is er wel wat te doen. Ik hoop dat de importeurs de uitdaging aangaan om andere markten aan te boren en creativiteit vinden om een hernieuwde markt aangaan.

Wij hebben met z'n allen een steentje in het water gegooid, kringen gemaakt en golven laten ontstaan met onze verkoop. Ik hoop dat de toekomst voor fairtrade gemeengoed wordt en dat Fairtrade zich als een tsunami over de wereld verspreid.

Onze winkel is zo goed als leeg; dat voelt heel vreemd. We hebben gelukkig heel wat mensen blij kunnen maken met onze presentatietafels en stellingen, Wereldwinkel Medemblik, maar ook een startende ondernemer heeft het kassasysteem en een dubbele stelling overgenomen. De stellingen in het magazijn lijken ook een goede bestemming te krijgen en de grote tafels die we gebruikten tijdens het uitpakken van de nieuwe producten ( en wat was dat altijd een feest!) en voor het vergaderen gaan naar het dorpshuis in Westerland.
Het mozaik willen we beschikbaar stellen aan het Hospice wat op Wieringen komt. De plakboeken, die door diverse mensen onder ons zo keurig zijn bijgehouden, en de logboeken gaan naar de Historische vereniging. Zo blijven die voor iedereen toegankelijk, wel zo fijn.

Namens het bestuur van onze Wereldwinkel wil ik ieder van jullie bedanken voor je bijdrage, op welke manier je ook bezig bent geweest. Onze inzet is niet voor niks geweest, laat dat een troost zijn voor ons allemaal.
Voor nu tijd om herinneringen op te halen, bij te praten, plakboeken of logboeken door te bladeren. Ik wens jullie een genoeglijke middag toe, dank jullie wel!

(advertentie)
(advertentie)
Poll:
Wie moet de nieuwe burgemeester kiezen?
De provincie (CvdK) samen met het gemeentebestuur (de raad)
De gemeenteraad
De gemeenteraad in combinatie met een referendum onder de bevolking
De inwoners naar de stembus
  
Occasions
Volkswagen Caddy 1.6TDI Edition inklusuef afleverkosten
€ 6.495,- (excl. BTW)

Toyota Rav 4 2.0 i Executive inklusief afleverkosten
€ 10.245,-

Algemeen nieuws:
Algemeen internetnieuws:
Algemeen wetenschapsnieuws:
Wieringer historie:
Redacteur/fotograaf Michael de Jong - Klik op de foto voor een grotere versie en meer informatie...