Kou even uit de lucht voor Luyt, er wordt overlegd inzake het verplaatsen van de schepenUitgegeven op 06-02-2018 om 00:32 |
link |
bewaar |
printDEN OEVER - Een spannende dag voor Luyt, de schepen moesten maandag voor 17:00 uur uit de vertrouwde hoek verdwenen zijn. Maar waar naartoe? Alle ontwikkelingen vergen veel energie van de familie Luijt, inmiddels zijn zij dagelijks veel uren kwijt om de ontstane situatie waar zij nooit voor gekozen hebben op te lossen. Het bevel van de burgemeester juist voor het weekend viel koud op het dak, gelukkig was er maandag overleg tussen alle partijen om tot een oplossing te komen.
En een stukje geschiedenis over Wieringen...
Henk-Jan Wittink (Onafhankelijk Hollands Kroon) "Het is niet best dat een bedrijf buiten haar schuld om zoiets overkomt, ik vind het een schande, hoe een familie op Wieringen de dupe wordt aan iets waar zij geen schuld aan heeft!"
De aannemer is bezig met de aanleg van de nieuwe kade. Deze komt uiteindelijk ook in de hoek bij Luyt. Om deze reden moesten de werkzaamheden bij Luyt verplaatst worden voor maandag 17:00 uur. De gemeente kon niet aangeven waar de schepen dan naartoe moesten. Voor Luyt onacceptabel en een groot probleem, immers, de nieuw beoogde locatie is nog niet gereed. Even gonsde het dat er dan op dinsdag zou worden ingegrepen met een sleepboot om de schepen te verplaatsen onder toezicht van de Politie. Gelukkig gaat dat niet gebeuren. Na een dag van overleg, mailen en telefoneren is de kou even uit de lucht. Hoe het nu verder gaat horen wij zodra de uitkomsten van het overleg tussen partijen bekend is.
De aannemer is inmiddels gekomen tot aan de locatie waar Luyt aan het werk is aan zes schepen die daar voor onderhoud en reparatie liggen.
Het is niet alleen Luyt die in de problemen is gekomen, ook een aantal onderaannemers waaronder bijvoorbeeld Tijsen die dagelijks op de haven aan het werk zijn willen de werkzaamheden kunnen uitvoeren voor de diverse opdrachtgevers die uiteraard spoedig weer naar zee willen. Luyt is onder andere afhankelijk van een goede stroomvoorziening en de hijskraan en ander zwaar materiaal moeten bij de schepen kunnen om bijvoorbeeld lieren te plaatsen. Dit kan nu alleen op de vertrouwde locatie.
Luyt heeft tot nu toe aangegeven dat zij best bereid zijn om mee te werken aan de plannen maar dat de bedrijfsvoering gegarandeerd moet zijn en conform de gemaakte afspraken. Na het mislopen van de subsidie is deze ontwikkeling iets waar Luyt ook nooit voor gekozen heeft. Voor de gemeente is dit ook een nieuw (hoofdpijn)dossier waar zij ook niet op hebben zitten wachten. Voor de reders, Luyt en de bedrijven die er alle dagen werken is het te hopen dat dit goed wordt opgelost. Leidraad moeten de op schrift gestelde voorwaarden zijn. Wieringernieuws heeft deze afspraken in kunnen zien en is hierna tot de conclusie gekomen dat Luyt hier zeker niet de dupe van mag worden.
Een stukje geschiedenis, al 58 jaar een vaste waarde voor de werkgelegenheid in Den Oever.
De oorsprong van een succesvol bedrijf
Machinefabriek Luyt N.V. is opgericht in 1960 door Jan Luijt. Als gevolg van lange levertijden voor nieuwe lieren besloot Jan Luijt om zelf lieren te gaan produceren. Dit werd een succes. Klanten uit vele markten en industrieën vonden hun weg naar Luyt voor lierinstallaties voor uiteenlopende toepassingen.
Het bedrijf maakte een flinke groei door wat leidde tot de oprichting van de Luyt Groep in 2003. De Luyt Groep levert een complete serie van maritieme producten en diensten en Machinefabriek Luyt B.V. is nog steeds een van de belangrijkste bedrijven in de groep.
In de beginjaren werden de eerste lieren gebouwd voor de visserijsector. Als gevolg van de grote vraag naar lieren wereldwijd begon Machinefabriek Luyt liersystemen te ontwerpen, ontwikkelen en produceren voor andere industrieën. Gedurende de decennia heeft Machinefabriek Luyt meer dan 770 lieren ontworpen voor klanten over de hele wereld.
Jan Luijt heeft het bedrijf geleid tot 1998. Luyt Groep B.V. is nog steeds een familiebedrijf dat nu wordt geleid door zijn kinderen: André en Jacoline Luijt.
En nog steeds uw nummer één specialist is voor liersystemen en overige maritieme producten en diensten.
(Bron; website Luytgroep)
Overgrootvader van de huidige werkzame generatie Jan Luijt (rechts op de foto naast de verbannen kroonprins die hij het hoefsmeden heeft geleerd), hoefsmid in Hippolytushoef, niet toevallig dat de achterkleinkinderen zich bezorgd maken om deze ontwikkelingen. De nazaten van Jan Luijt hebben ervoor gezorgd dat er altijd veel mensen werk hadden en hebben op Wieringen en daar buiten, op en rond de haven, in de weg- en waterbouw, rijwielhandel, media, fotografie, loodgieters en in de horeca.
ADVERTENTIE
O.H.K. staat in deze kwestie achter Luyt en de werkgelegenheid op, rond en in de haven.