Vragen Ouderenpartij over openbaar vervoer
Uitgegeven op 14-12-2017 om 10:50  |  link  |  bewaar  |  print

Jeffrey Leever van Ouderenpartij NH heeft schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten gesteld over het openbaar vervoer.

Inleiding

Op 30 juni 2018 eindigt de huidige openbaar vervoersconcessie Noord-Holland Noord.
Op grond van de Wet personenvervoer 2000 (Wp2000) is de provincie verplicht de nieuwe concessie door aanbesteding toe te wijzen aan een marktpartij.
De aanbestedingsprocedure is uitgevoerd en Connexxion is de winnaar van deze aanbesteding geworden. Op 1 juli 2018 gaat dan de nieuwe dienstregeling in.

Nu de nieuwe dienstregeling van Connexxion bekend is, blijkt er vanuit Noord-Holland Noord een breed gedragen kritiek te zijn op een aantal wijzigingen in de dienstregeling.
De gedetailleerde beschrijving van deze wijzigingen laten we hier achterwege, maar willen wel noemen dat de lijnen 150, 152, 158 en 164 in de huidige vorm niet terug komen. Dit is een grote verschraling van het aanbod van OV in N-H Noord met negatieve gevolgen voor wonen en werken in de Noordkop.

De gemeenten Hollands Kroon, Schagen en Den Helder hebben hierover veel kritiek geuit vanuit gemeenteraden, college van wethouders, schoolbesturen, scholieren en verdere personen en organisaties.

De gehele aanbestedingsprocedure kunnen we zien als langdurend project zoals er zovele zijn in de provincie.
Wanneer we nauwkeuriger kijken naar de aanbestedingsprocedure dan zien dat nov. 2015 reeds de Nota van Uitganspunten voor deze OV-concessie is vastgesteld en doorgestuurd aan de betrokken partijen: Rocov-Noord-Holland, gemeenten, naburige OV-autoriteiten en Provinciale Staten van Noord-Holland.
Het voorgaande resulteert dan in het ontwerp-Programma van Eisen die maart 2016 is vastgesteld.
Dit ontwerp is ter advisering voorgelegd aan het Rocov-Noord-Holland, gemeenten, aangrenzende concessieverleners (de Stadsregio Amsterdam, de provincie Fryslân en gemeente Lelystad) en de buurtbusverenigingen van de Concessie Noord-Holland Noord.
Na verwerking van de ontvangen zienswijzen op het ontwerp is het Programma van Eisen definitief vastgesteld in september 2016.
Daarna volgt de aanbesteding, met als resultaat de nieuwe OV-dienstregeling van Connexxion voor Noord-Holland Noord en dan ineens breedgedragen kritiek.
Op twee momenten is er dus communicatie geweest over de stand van zaken m.b.t. tot de aanbesteding van het OV voor N-H Noord, maar dat heeft blijkbaar die algemene kritiek aan het eind van de rit op de dienstregeling van Connexxion niet kunnen voorkomen.

Vragen
Vraag 1:
Bent u het met ons eens, dat de in de bovenstaande alinea beschreven situatie eigenlijk voorkomen moet worden?
Vraag 2:
Bent u het met ons eens dat de beschreven communicatie tussen de burger (Rocov, gemeenten enz. ) en de provincie te kort schiet, daar de genoemde wijzigingen van daaruit niet te voorzien waren, zo nee waarom niet?
Vraag 3:
Mogen we ervan uitgaan dat de hoogste prioritiet van de provincie bij de aanbesteding van het OV is te voldoen aan de redelijke wensen van de burger,
zo nee, waarom niet?
In de Nota van Uitgangspunten lezen we:
Het huidige budget aan exploitatiebijdrage (17,6 miljoen in 2014) is uitgangspunt voor de nieuwe concessie, echter bij tegenvallende marktprijzen is het mogelijk dat er een lichte daling van de vervoersomvang optreedt.
Een aandachtspunt daarbij is dat de provincie deze bijdrage direct betaalt uit het
Provinciefonds, verschil in indexering.
Vraag 4:
Waarom wentelt u tegenvallende marktprijzen af op de burger en neemt u dit niet mee voor eigen rekening?
Het valt toch niet te ontkennen dat de provincie zich in een financieel riante positie bevindt.
Vraag 5:
De lijnen 150, 152, 158 en 164 komen in de huidige vorm niet terug in de dienstregeling van Connexxion.
Is dit een gevolg van tegenvallende marktprijzen of een creatieve invulling van Connexxion zelf of een mix van beide?
De nieuwe dienst regeling van Connexxion vormt een grote verschraling van het OV-aanbod in N-H Noord.
Door de betrokken gemeenten en organisaties is dit uitgebreid benoemd en toegelicht.
Vraag 6:
Bent u bereid dat genoemde bezuinigen terug te draaien en de kosten daarvan voor eigen rekening te nemen, zo nee waarom niet?
Bij de behandeling van de laatste begrotingswijziging is gebleken dat het te verwachten rekeningsoverschot voor 2017 rond € 5 mln gaat bedragen.
Vraag 7:
Bent u bereid deze € 5 mln daarvoor te bestemmen en dit dan ook als voorstel aan PS voor te leggen, zo nee waarom niet?

Gedeputeerde Staten zullen de gestelde vragen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na binnenkomst, beantwoorden.
(advertentie)
Actueel...
23-04-2024 Jan Tijsen winnaar WK driebanden
23-04-2024 Sgeit je rijk
22-04-2024 Veteranencafé
22-04-2024 Peuterschool De Sammeltjes gingen samen de boer op
22-04-2024 Wieringer bassisten helpen Top 2000 band uit de brand
22-04-2024 Wel of geen weightgainers voor een gezonde levensstijl
22-04-2024 Asieldier van deze week konijn Ginny
22-04-2024 Programma en uitslagen v.v. Wiron
22-04-2024 After Kingsday Regenboognetwerk Hollands Kroon
22-04-2024 Wieringers Willen Wel, Jaro van de Vondervoort wint eerste wedstrijd
22-04-2024 Van harte gefeliciteerd Betty
21-04-2024 Programma en uitslagen v.v. Succes
21-04-2024 Genoeg te bespreken tijdens de raadsvergadering
21-04-2024 Taandag bij Jan Lont
21-04-2024 Succes 2 schudt ook Woudia van zich af
21-04-2024 Succes hard onderuit bij Hugo Boys
21-04-2024 Overleden mevrouw Groenewoud - de Haan
21-04-2024 Nieuw lied van Rob Makreel geweigerd bij You Tube
20-04-2024 Match Bloemendagen en Doet & Ontmoet Waarland
20-04-2024 100 jaar Succes
20-04-2024 Programma en uitslagen z.v.v. Succes
20-04-2024 Uitslagen Skuuf An
19-04-2024 Stoommachinemuseum meimaand onder stoom
19-04-2024 Inschrijving tijdelijke spoedzoekerswoningen aan de Hoornseweg in Middenmeer
19-04-2024 Cryptobezit kinderen kan gevolgen hebben voor de belastingaangifte van het kind of zijn ouders
19-04-2024 Bloemendagen app
19-04-2024 Overleden de heer Dikken
19-04-2024 Kerknieuws
19-04-2024 Aanbiedingen en nieuws van onze adverteerders
19-04-2024 Aanbiedingen van onze adverteerders in Hollands Kroon
(advertentie)
Occasions