Rush op tweedehands merkkledingUitgegeven op 27-02-2015 om 11:24 |
link |
bewaar |
print(ADVERTORIAL)
Laatste taboe op internetverkoop is voorgoed opgeheven.
Met de opkomst van internet werd Nederland een grote doorlopende digitale vrijmarkt.
Hele huisraden, boeken, elektrische apparatuur, speelgoed, wordt massaal aangeboden. Op kleding heerste echter nog lange tijd een taboe.Tweedehands Kleding is vaak verwassen, kapot of smerig en om die redenen geen echt populaire handelswaar.
Sinds enige jaren proberen bedrijven als
VintyKids.com,
VintyWomen.com en
Vestiaire Collective hier verandering in te brengen door het van complete service en strenge kwaliteitscontrole te voorzien.
En met enorm succes, want sinds vorig jaar wordt met name merkkleding in grote getalen aangeboden via het internet en groeit deze sector met 75% per jaar in Nederland terwijl de online besteding van nieuwe kleding slechts 16% per jaar toeneemt.
E-Vinty B.V. bijvoorbeeld, heeft hiervoor een ingenieus systeem ontwikkeld waarbij particulieren hun merkkleding in een voorgefrankeerde tas naar hun bedrijf sturen. Dit bedrijf controleert de kwaliteit van de kleding, conditioneert en fotografeert de kleding en plaatst deze voor de verkoop direct op hun website. Daar kunnen geďnteresseerden de merkkleding kopen die anders niet in hun budget zou passen. Een deel van de opbrengst vloeit terug naar de verkopende partij. Op deze manier ontstaat een situatie waarbij de verkoper zonder rompslomp is verzekerd van een mooie opbrengst, de kopers zich ook merkkleding kunnen veroorloven en het milieu is er uiteraard ook bij gebaat. Yvonne Thans, eigenaar van VintyKids en VintyWomen bevestigt de explosieve groei van de online verkoop van gebruikte kleding.
“In 2013 zijn we begonnen met de verkoop van gebruikte Kindermerkkleding. De mensen moesten daar toch erg aan wennen. Vorig jaar kwam de omslag.
Op dit moment hebben we de grootste moeite om het ongekende aanbod en de vraag naar tweedehands kwaliteitskleding te verwerken. Na dameskleding gaan we op verzoek van onze klanten, nu ook gebruikte herenkleding aanbieden. Het taboe op de koop van gebruikte kleding via internet is voorgoed teneinde.”