Omvaren is geen optie, Wieringers willen de sluis open houden
Uitgegeven op 13-12-2014 om 02:31  |  link  |  bewaar  |  print

DEN OEVER - Tussen nu en 2021 zal er een periode van zeven maanden zijn waarin er geen vaarbewegingen mogelijk zijn tussen het IJsselmeer en de Waddenzee door de schutsluis bij Den Oever. Rijkswaterstaat gaat voor de bestaande schutsluis een stormvloedkering bouwen. Dit is een onderdeel van de 'Nieuwe Afsluitdijk'. Over 1 ding was iedereen in de zaal het eens; 'Omvaren via Kornwerderzand is geen optie!'


Projectleider Joost van de Beek spreekt de zaal toe. (foto genomen met een telefoon)

In Wieringerwerf organiseerde Rijkswaterstaat een informatie-avond omtrent deze plannen. Er waren zo'n veertig belangstellenden op deze avond afgekomen. Veelal mensen die beroepsmatig met de sluis te maken hebben zoals vissers, recreatie ondernemers, beroepsvaart, maar ook deelnemers aan de burgerparticipatie Den Oever en twee gemeenteraadsleden van Hollands Kroon. Er is verontrust gereageerd op Wieringen. Als de sluis zeven maanden dichtgaat en er is in totaal een kleine drie jaar hinder, dan kost dat het bedrijfsleven veel geld. De presentatie was duidelijk en helder maar riep wel veel vragen op. De avond was verdeeld in een presentatie gevolgd door een werksessie waarbij een ieder zijn mening, bedenkingen en ideeŽn kon inbrengen. De resultaten werden verzameld en binnen drie maanden worden de deelnemers weer uitgenodigd om te horen of er bruikbare tips tussen zitten.


Overzicht sluiskom Den Oever. Het rode gedeelte wordt aangepakt. Het groene gedeelte is de locatie van de stormkering voor de sluisdeuren.

Een aantal opmerkingen vanuit de zaal: (Een uitgebreid verslag volgt later):

IJsselmeervissers vissen zowel binnen als aan de noordzijde van de Afsluitdijk. Zij moeten met hun schepen naar Den Oever voor brandstof en water.

Twee reddingsboten? Wie betaalt dat?

Aannemers zijn voor zandtransport afhankelijk van deze doorgang.

De beroepsvaart zal tien uur langer onderweg zijn (via Kornwerderzand) en in de knel komen met het vaartijdenbesluit en de daarbij gepaard gaande extra kosten.

De jachthaven voorziet een verlies aan vaste ligplaatsen en het wegblijven van passanten.

De cruiseschepen zullen Den Oever niet kunnen bereiken.

Mosselvissers komen ernstig in de problemen tijdens transport naar Zeeland, dit gebeurt veelal via het binnenwater.

Plannen in de Zuiderhaven komen in gevaar.


De toehoorders kwamen vrijdag al met oplossingen en ideeŽn die door Rijkswaterstaat zullen worden bestudeerd op haalbaarheid. In Kornwerderzand wordt de stormkering aan de noordzijde van de brug gebouwd, dit idee sprak de zaal aan. Volgens Rijkswaterstaat is dat plan in Den Oever niet haalbaar omdat dat een keer zo duur zal zijn als de deur in de sluiskom.

Oplossingen vanuit de zaal, een paar: Bouw de kering prefab of in twee gedeelten zodat de sluis niet of amper dicht zal gaan. De deur veertig meter voor de sluis bouwen zodat de schepen er omheen kunnen varen. Hierna de deur aansluiten op de schutsluis. Rijkswaterstaat vond dit goede en bruikbare tips en benadrukte dat de aannemers geprikkeld moeten worden om tijdens de aanbesteding met een efficiŽnt en haalbaar plan binnen het budget op de proppen moeten komen.

Gemeenteraadslid Henk-Jan Wittink opperde dat Rijkswaterstaat het verlies aan inkomsten voor de ondernemers moet afwegen tegen de extra kosten die gemaakt worden als ook in Den Oever de deur aan de noordkant wordt gebouwd zoals in Friesland. Als er sprake van nivellering is moet de overheid daar in meegaan. De sluis een lange periode gestremd is volgens LADA en Senioren Hollands Kroon geen optie.

Gemeenteraadslid Pim de Herder vroeg nogmaals aandacht voor zijn plan om in combinatie met NHNK de dijk in zijn geheel vanaf de dijk bij het dok van Luijt tot de Kazematten door te trekken. Dit plan kost veel geld maar dan is Den Oever gered en loopt de haven nooit meer onder water tijdens stormen. Dan kan de dijk in Den Oever verdwijnen en krijgt het dorp rechtstreeks zicht op de haven, een geweldige impuls zal dit volgens Pim zijn. Bovendien hebben de drie spuisluizen ook niet het eeuwige leven. De twee raadsleden vroegen zich af of er ooit weleens serieus gesproken is tussen Rijkswaterstaat en Hollands Noorderkwartier over deze mogelijkheid. De bezoekers zijn benieuwd naar de resultaten die deze avond zullen opleveren en kijken uit naar de volgende sessie. Kortom, er staat nog heel wat te gebeuren op en rondom de enige dijk die vanuit de ruimte op Aarde te zien is.


Een geruststellende gedachte voor sportievelingen die de dijk regelmatig met de fiets bedwingen is dat wat er ook gebeurt het fietspad open blijft tijdens de reconstructie van dit wereldwonder. (Foto: Wieringernieuws rondje IJsselmeer september 2014)
(advertentie)
Formido. Haal meer uit je huis.
(advertentie)
Poll:
Mooiste feest op Wieringen is...
De Flora en Visserijdagen
Wieringer Kermis
Dorpsfeest Westerland
Hippo Feesten
Halloween
Koningsdag
Ik blijf thuis
Ander feestje
  
Occasions
Te koop Mitsubishi Lancer Stationwagen 1.6 Sport
€ ,-

Toyota Corolla 1.4 VVTi wagon inklusief afleverkosten
€ 5.495,-

Wieringer historie:
M.U.Z. ontspanningslokaal - Klik op de foto voor een grotere versie en meer informatie...