Fietspad binnendijks Balgzand van de baanUitgegeven op 17-02-2014 om 21:33 |
link |
bewaar |
printHIPPOLYTUSHOEF - Ingezonden brief.
Dit naar aanleiding van een ecologisch onderzoek.
Als zeer ervaren fietser en natuurbeschermer zet ik daar wel enige kanttekeningen bij. Het onderzoek heeft zich alleen gericht op de veiligheid van vogels. Van alle storende bronnen is de fietser het minst storend. Omdat de fietser zich relatief snel en geruisloos verplaatst is te verwachten dat de verstoring zeer beperkt zal zijn, en in ieder geval minder zal zijn dan door wandelaars of gemotoriseerd verkeer. Immers, de verstoring duurt minder lang en de voorspelbaarheid van het gedrag van de fietser is groot, namelijk rechtdoor zonder te stoppen. Uit vrijwel alle onderzoeken waarin de verstorende effecten vergeleken worden met die van o.a. vliegverkeer, springt de helikopter eruit als meest verstorend. (te denken aan vliegveld De Kooy) Ik verwijs dan ook naar het rapport “Verstoringsgevoeligheid van vogels: Literatuurstudie naar de reacties van vogels op recreatie”. Dit rapport is veel gebruikt bij het inschatten van de verstoring die optreedt ten gevolge van allerhande recreatieve en andere menselijke activiteiten. (vogelbescherming Nederland). In de natuur verstoord de Vos de veiligheid van vogels heel erg, dan kun je de fietser verwaarlozen. Boten, verkeer, vliegverkeer, medewerkers (landschap Nrd. Holland), vogeltellers, boeren en medewerkers Hoogheemraadschap deze geven meer verstoring dan fietsers.
Het A&W-rapport 1913. Begint al met mogelijke effecten op vogels van openstelling van de binnenkant van de Balgzanddijk. Mogelijk is misschien, men weet het niet zeker. Vind ik zelf een heel zwak argument om fietsers te weren. En ook een bewering dat een deel van de wandelaars en fietsers de dijk oversteken en ongetwijfeld zal een moeilijk te schatten deel van deze mensen toch de schorren oplopen. Dit kun je zelf in de hand hebben door observatiehutten te plaatsen en de dijk goed af te hekken. Er zijn goede mogelijkheden om de effecten van recreatie op de natuur te verzachten of te compenseren. Te denken aan het opnieuw inrichten van het gebied. Zonering is daarbij van groot belang door o.a. struiken als barrière. Laat men eerst maar eens met een bewijslast komen en weg als proef openstellen. Dan weet je pas wat de gevolgen zijn.
Landschap Noord-Holland, zou willen kijken naar een alternatieve route. Daar ben ik dan wel heel benieuwd naar.
Co Kamst
Lid van verdienste Wielersportbond NTFU (Nederlandse Toer Fiets Unie), ondersteunend lid Fietsersbond en Natuurmonumenten