Zebra'sUitgegeven op 20-12-2013 om 11:47 |
link |
bewaar |
print(INGEZONDEN BERICHT)
HOLLANDS KROON - Vorige week donderdag mochten wij de beleidswijzer Veilig Oversteken van de gemeente Hollands Kroon ontvangen.
Dat geeft ons nu de gelegenheid om te reageren rondom de commotie die is ontstaan bij het (tijdelijk) verwijderen van de zebra's aan de Verbindingsweg in Wieringerwerf.
De leidraad voor een gemeente zijn de richtlijnen die het CROW (Het nationale kennisplatform voor infrastructuur,verkeer,vervoer en openbare ruimte) daarover heeft uitgevaardigd. En het SWOV (stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid).
Daarnaast heeft de gemeente zich laten leiden door een beleidskader van de gemeente Heerhugowaard.
Daar komt dan uit dat, als er niet teveel auto's rijden en er niet teveel voetgangers oversteken, de zebra's maar beter kunnen verdwijnen met als argument schijnveiligheid.
De gemeente Heerhugowaard is niet de gemeente Hollands Kroon.
Wat is dan het verschil toegespitst op de problemen rondom de zebra's.
De gemeente Heerhugowaard is een stedelijke gemeente met een hoge bevolkingsdichtheid in de wijken. Die wijken hebben dan ook veel voorzieningen waaronder scholen, winkels, postkantoor, bibliotheek en huisarts. Daarom hoeven voetgangers de wijk niet uit om deze voorzieningen te bereiken. De gemeente kan dan met getalcriteria bepalen of er bij een gebiedsontsluitingsweg een zebra moet komen of niet.
De gemeente Hollands Kroon is een landelijke gemeente.
De Schepenwijk en de Planetenwijk in Wieringerwerf hebben als enige voorziening de tandarts en een bruidsmodezaak in de Planetenwijk.
Voor de scholen, huisarts, winkels etc. moeten al deze voetgangers de wijk uit en een gebiedsontsluitingsweg oversteken in dit geval de Dorsmolen of de Verbindingsweg.
De richtlijnen geven dan aan dat het uit oogpunt van Duurzaam Veilig niet wenselijk is om zo'n weg te voet over te steken anders dan met een ongelijkvloerse kruising (bijvoorbeeld met een voetgangerstunnel). En mocht het dan toch nodig zijn om over te steken een volwaardige oversteek voorziening aan te brengen, dus een zebra met alles wat daarbij hoort inclusief snelheidsremmers voor motorvoertuigen.
Tevens heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat het aantal slachtoffers onder voetgangers per oversteekbeweging (ongeacht de wegcategorie) op een zebra de helft van het aantal slachtoffers ten opzichte van locaties waar geen oversteekvoorziening aanwezig is. Op hoofdwegen is de zebra zelfs honderd maal veiliger.
Het argument wat de gemeente gebruikt als of het schijnveiligheid is snijdt dus geen hout. Met het criterium wat de gemeente Hollands Kroon wil gaan toepassen zullen er in de nabije toekomst vele zebra's in deze gemeente gaan verdwijnen.
Wij als VVN afdelingen Wieringerland en Anna Paulowna gaan daarom ook niet voor het getalcriterium.
Wij gaan voor de veiligheidsprincipes en kijken naar de functie van de wegen en de
voorzieningen in de verblijfsgebieden.
Wij zullen er niet aan meewerken om voetgangers als aan te schieten wild te laten
oversteken. Zo is dat ook door ons verwoord in het verkeersoverleg van afgelopen
dinsdag.
Wij willen er wel aan meewerken om met getallen en omstandigheden die voor een
plattelands gemeente relevant zijn veilige oversteekvoorzieningen te creëren daar hebben de voetgangers in deze gemeente recht op met name voor de zwakste
verkeersdeelnemers de kinderen, ouderen en gehandicapten.
Namens VVN afdeling Wieringerland
Jan Wouts (voorzitter)
Namens VVN afdeling Anna Paulowna
Bert Meijerink (voorzitter)