Open dag Vliegveld Middenmeer goed bezochtUitgegeven op 02-06-2012 om 23:22 |
link |
bewaar |
printMIDDENMEER - De open dag van Vliegveld Middenmeer is zaterdag, mede door het mooie weer, goed bezocht. De gasten kregen gedurende de dag een fraai programma voorgeschoteld.
Regelmatig passeerden de vliegtuigen dichtbij langs het publiek, deze keken ademloos toe en raakten zeker geënthousiasmeerd . Oud gemeenteraadslid en ondernemer van Wieringen Otto Klink sprak even met onze fotograaf Henk-Jan Wittink en vertelde dat hij zeker ging informeren naar de mogelijkheden. Otto heeft een simulatietoestel op zolder, maar dit is het echte werk. Henk-Jan werd overigens prima ontvangen door de mensen van de club die hem tekst en uitleg gaven over het vliegveld en de gebruikers. (Fotografie Henk-Jan Wittink )
Ook leuk, radiografisch bestuurbare helikopters.
De hangaar, het is stapelen. Met zo'n 75 leden is de club toe aan meer ruimte om de vliegtuigen onderdak te bieden.
Op het vliegveld mogen uitsluitend zogenaamde Ultralight Vliegtuigen opstijgen en landen. Dit zijn echter volwaardige toestellen die in kwaliteit niet onder doen voor andere soorten kleine vliegtuigen. De interesse in het vliegen neemt toe. De club heeft ca. 75 leden en er is plaats voor meer. Wel wil men dan graag meer gebouwen plaatsen op het terrein om al het materiaal te kunnen stallen. Het vliegveld heeft inmiddels wel een permanente status en bestaat al zes jaar. Aanvankelijk zou het een tijdelijk karakter hebben, maar dat is dus niet meer het geval. Alhoewel sommige mensen zeggen overlast te hebben van de vliegtuigen moest onze verslaggever constateren dat er in de directe nabijheid van de landingsbaan maar één boerderij staat.
Ultralicht motorluchtvaartuig Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ultralichte motorluchtvaartuigen (afgekort als ULM van het Franse Ultra Léger Motorisé) zijn kleine vliegtuigen voor één of twee personen met een lichte motor (typisch minder dan 100 pk) en beperkt vliegbereik. Ze vliegen op lage hoogte en tegen een vrij lage snelheid. Ze zijn daardoor wel beperkt tot vliegen onder VFR m.a.w. enkel bij goed zicht (ze hebben meestal een strikt minimum aan instrumentatie), en niet te veel wind. De wettelijke vereisten voor het besturen en gebruiken van deze toestellen zijn minder streng dan voor andere, grotere vliegtuigen.
meer...