Vliegramp
beelddatum 26-09-1996

Luchtfoto van de situatie in de Waddenzee rond het verongelukte Dakota-vliegtuig met een visserschip en reddingsvoertuigen, woensdagavond, gemaakt door afd. Luchtfotografie van de Politie Luchtvaartdienst. De ramp vond plaats in het Wieringer deel van de Waddenzee.

Het ongeluk met de PH-DDA
Tijdens een rondvlucht krijgt de historische Dakota van de Dutch Dakota Association motorstoring en stort in de Waddenzee. Alle 32 inzittenden komen om het leven.

De tijdnotering is in UTC. De Nederlandse tijd = UTC + 1

Woensdag, 25 september 1996.
Om 11.18 u. (12.18 u. Local Time) start de PH-DDA van de Dutch Dakota Association van Schiphol voor een rondvlucht boven Nederland. Vanwege het weer start men onder IFR (Instrument Flight Rules) maar later wordt het zicht beter en kan onder VFR (visueel) verder worden gevlogen. Met de vlucht hebben 23 ambtenaren van de provincie Noord-Holland (o.a. sluis- en brugwachters) een personeelsuitje. Van DDA- sponsor Ballast Nedam zijn 3 medewerkers aan boord. De zes bemanningsleden zijn vrijwilligers van de DDA. Gezagvoerder is oud-Transavia piloot Hans Bruining. Op Texel wordt een tussenstop gemaakt.

Om 14.28 u. vertrekt de Dakota van Texel voor de terugreis naar Schiphol. Het is hei´g en het zicht is 3 km. De Waddenzee is spiegelglad. Captain Buining zit in de rechterstoel; de DDA wordt dus gevlogen door 2e piloot Heus. Om 14.33 meldt de crew een probleem met de linkermotor. Deze functioneert niet meer. Daarop krijgt men advies contact op te nemen met Vliegbasis De Kooy. Om 14.34 u. pakt de radar van De Kooy de Dakota op als deze op 800 ft. hoogte vliegt met koers is 155░, veranderend naar 175░. Om 14.35 u. roept de DDA De Kooy op. De vlieghoogte is dan al gedaald naar 600 ft en men vraagt een voorzorgslanding (lees: noodlanding) te mogen maken. Op dat moment vliegt men 11 mijl N.O. van de Marinevliegbasis. Kort daarna wijzigt de DDA plotseling de koers naar 110░. De hoogte is dan 700 ft. Men meldt dat de defecte motor in vaanstand is gezet. Daarop geeft De Kooy toestemming op runway 22 te landen.

Er volgen diverse berichten over en weer. Sommige moet De Kooy herhalen omdat er geen antwoord komt. De DDA verlegt de koers intussen enkele malen en verliest weer hoogte. De juiste landingskoers is 240░. De crew bevestigt deze koers, maar het vliegtuig wordt niet in deze richting gedraaid. Hier eindigt het radiocontact. Om 14.37u, als de DDA op een hoogte van 200 ft. vliegt is er een laatste radarwaarneming. Op dat moment verdwijnt de Dakota van het scherm. 40 seconden later wordt een naderende KLM ERA helicopter gevraagd uit te kijken in de buurt van de laatst genomen waarneming. Deze meldt 7 minuten later het wrak van de DDA te zien liggen. Daarop start een grootscheepse reddingsactie, en binnen 20 minuten is de TX 10, een ex-garnalenvisser die nu toeristen vervoert, als eerste ter plaatse.


Occasions
Ford C-Max 1.6 TDCI Titanium incl afleverkosten
€ 9.795,-

Toyota Corolla 1.4 VVTi wagon inklusief afleverkosten
€ 5.495,-

Algemeen nieuws:
Algemeen internetnieuws:
Algemeen wetenschapsnieuws:
Wieringer historie:
Zomeravond spektakel - Klik op de foto voor een grotere versie en meer informatie...